Interview GGD Hollands Midden

Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

Femke Hainja

Jasja Sikking van GGD Hollands Midden Corona. Vaccinaties. Roken. Kinderziekten. Logopedie. Tuberculose. Kinderopvang. GGD Hollands Midden communiceert wat af. Over hele belangrijke onderwerpen. Die íedereen weleens raken. “Wij bedienen mensen van 0 tot 100 jaar oud”, vertelt Jasja Sikking-Baken, communicatieadviseur. “Die mensen hebben allemaal verschillende achtergronden, opleidingsniveaus en taalniveaus. En het is onze taak om ervoor te zorgen dat ál die mensen onze teksten begrijpen.”

Ook partners willen zich liever niet door teksten heen worstelen.

“Naast de communicatie met de inwoners van 19 gemeenten, communiceren we ook veel met onze partners. Denk aan huisartsen, ziekenhuizen, gemeenten, pedagogen, tandartsen. Eigenlijk iedereen in het sociaal domein. Voor hen willen we ook zo duidelijk mogelijk schrijven. Want mensen die geen moeite hebben met lezen, vinden het ook prettig als ze zich niet door een tekst heen hoeven worstelen. Duidelijke teksten schelen enorm veel leestijd en misverstanden. En dat is natuurlijk fijn voor iedereen.”

Collega’s gebruiken Klinkende Taal om zelf hun teksten te verbeteren.

“Met duidelijke taal willen we dus een enorme doelgroep bereiken. Maar als communicatieafdeling kunnen we onmogelijk iedere tekst controleren op helderheid. Of herschrijven naar duidelijke taal. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat alle collega’s toegang hebben tot een hulpmiddel waarmee ze hun teksten zélf kunnen verduidelijken: het softwareprogramma Klinkende Taal. Met Klinkende Taal kunnen ze in Word namelijk controleren welk taalniveau hun teksten hebben. Welke woorden, zinnen en alinea’s uit hun teksten ingewikkeld zijn. En wat ze kunnen doen om hun teksten te verhelderen.”

Alles komt voorbij: van persuitnodigingen tot technische stukken over Tuberculose.

“In het ‘ManagementDashboard’ van Klinkende Taal kan ik zien hoeveel en wat voor soort teksten collega’s meten en herschrijven met het programma. Ik zie van alles voorbijkomen: brieven naar ouders, vacatureteksten, business cases voor gemeenten, persuitnodigingen, folders, interne agenda’s … En een collega heeft zelfs een heel technisch kwaliteitsstuk over Tuberculose herschreven van taalniveau C1 naar taalniveau B1.”

Het aantal metingen stijgt en het taalniveau daalt.

Klinkende Taal GGD Hollands Midden“Ook kan ik zien dat onze teksten echt begrijpelijker worden sinds we Klinkende Taal gebruiken. Zo gaan veel teksten van taalniveau C1 of B2 naar taalniveau B1. Dat is echt een mooie verbetering! Want ons doel is om onze teksten begrijpelijk te maken voor lezers met taalniveau B1. Daarmee bereiken we de grootste groep mensen. Daarnaast is het mooi om te zien dat collega’s steeds meer gebruikmaken van Klinkende Taal. Waar ze in april nog 190 teksten ‘door het programma haalden’, is dat aantal in juni al gestegen naar 546. Terwijl dat ook nog een vakantiemaand is voor veel collega’s.”

Een heel mooi hulp- en leermiddel.

“Wij vinden het heel belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners en interne doelgroepen begrijpen wat wij communiceren. Alleen al in de coronapandemie hebben we een ontzettend belangrijke taak. Waarbij we te maken hebben met íedereen. Dus doen we er alles aan om als organisatie zo duidelijk mogelijk te communiceren. En Klinkende Taal is een heel mooi programma dat ons helpt bij het bereiken van dat doel.”

Klinkende Taal gratis uitproberen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje
    Achterkant gemeentehuis gemeente Coevorden

    Medewerkers van de gemeente Coevorden controleren met 1 druk op de knop of ze duidelijk schrijven

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten
    Receptioniste

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Beeld bij: Samenwerking LVE en Monuta

    LVE en Monuta: al 10 jaar doodgewoon een setje

    Wij schrijven al 10 jaar columns voor Monuta! Dat zijn heel veel columns! Een momentje om even bij stil staan vinden wij.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje