25 juni 2024: Maaike Kruisman

Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

Als je een presentatie geeft, wil je natuurlijk dat je publiek geïnteresseerd naar jou luistert. Dat is voor jou erg fijn, maar óók voor je publiek! Hoe zorg je ervoor dat jouw publiek aan je lippen hangt? Hier zijn 4 tips.

 “Welkom bij mijn presentatie over …”. Je manager begint zijn presentatie en vertelt zijn verhaal. Het is duidelijk goed voorbereid. Maar het is ook behoorlijk saai om naar zo’n opgedreund verhaal te luisteren. Je manager eindigt met: “Zijn er nog vragen?”. Maar eigenlijk weet je dat niet zo goed. Je bleek de helft al te weten. Dus begon je zo nu en dan om je heen te kijken, af en toe checkte je zelfs je telefoon en of de inhoud nu echt bij je is blijven hangen? Tja …  Wat wilde je manager nu eigenlijk met deze presentatie bereiken? Ongetwijfeld herkenbaar als toehoorder van presentaties op je werk. Ben jij zelf eens aan de beurt om iets te vertellen aan je collega’s of klanten? Pas dan in ieder geval deze tips toe.

Tip 1. Start met een pakkend begin.

Trek meteen aan het begin van je presentatie de aandacht van je publiek. Clichézinnen als “Ik ben gevraagd om te vertellen over …” prikkelen uiteraard niet en voelen als een ‘moetje’ voor de presentator. Pak het creatiever aan! Gebruik bijvoorbeeld een anekdote. Of betrek je luisteraars bij je presentatie door ze mee te laten doen. Stel een vraag en laat ze hun handen opsteken om antwoord te geven: “Wie kan zich … nog herinneren?” Je kunt ook beginnen met een vergelijking: “In onze branche deed in 2013 20% … Bij ons is dat 10%.”

Tip 2. Houd het kort.

Mand! Je kent hem vast. De man die zo graag praat over zijn mandje van Tichelaar. Zo kort als deze man zijn verhaal maakte, hoeft ook weer niet. Maar het is wel belangrijk om niet te lang van stof te zijn tijdens je presentatie. Zo voorkom je dat je de aandacht van je luisteraars verliest. Een mooi uitgangspunt is om 3 belangrijke boodschappen of onderwerpen tijdens je presentatie te bespreken. Dit dwingt jou als spreker om écht tot de kern te komen. Voor je publiek is dit een prettige hoeveelheid om gefocust te blijven en naderhand te onthouden.

Tip 3. Maak je verhaal concreet.

Ken je van die mensen die heel veel praten maar niks zeggen? 10 minuten luisteren later en eigenlijk weet je nog net niks. Vaak praten die mensen erg abstract. Het is niet duidelijk wat ze nou precies willen zeggen. Vermoeiend om naar te luisteren … Wees liever concreet! Probeer op zo’n manier te vertellen, dat je luisteraars zich het gemakkelijk voor kunnen stellen. Je komt dan geloofwaardiger over. En je zorgt dat iedereen snel en eenvoudig jouw boodschap oppikt. Het is voor het publiek dan makkelijker om de aandacht erbij te houden.
Een voorbeeld:
Van: ‘We hebben een verhoging van de omzet gerealiseerd in vergelijking met voorgaande jaren’. Naar: ‘In 2023 hadden we 10% meer omzet dan in 2022 en 20% meer dan in 2021. Dat betekent dat we het jaar afsluiten met een bedrag van 6,3 miljoen euro.’

Tip 4. Eindig met een onvergetelijke uitsmijter

Je merkt dat je tijdens de hele presentatie de volle aandacht hebt gehad van je publiek. Maar nu is het tijd voor de afsprong … Hoe pak je dat aan? “Dat was het. Bedankt voor uw aandacht. Zijn er nog vragen?” Grote kans dat je publiek daar niet van onder de indruk is. En tegelijkertijd zó zonde van je boeiende verhaal ervoor; mensen onthouden sowieso het einde. Met een goede uitsmijter zorg je ervoor dat je een sterke laatste indruk achterlaat. Kom bijvoorbeeld terug op een anekdote die je aan het begin van je presentatie vertelde. Je kunt ook een citaat gebruiken die aansluit bij jouw onderwerp. Of roep op tot actie als dat past bij het doel van de presentatie. Zo vergeet het publiek jouw presentatie niet snel!

Meer leren over het geven van boeiende presentaties?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Lars. Hij helpt je graag verder.

    Lars van der Kaag foto voor bij contact
    Lars van der Kaag
    accountmanager

    Meer blogs over presenteren:

    -tips-voor-een-professionele-presentatie kleiner formaat

    3 tips voor het geven van een professionele presentatie

    Presenteren vond ik doodeng. Dus volgde ik een training Presenteren. Ik leerde 3 belangrijke tips voor een goede presentatie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    10 tips over hoe je audiovisuele hulpmiddelen inzet tijdens een presentatie!

    Lees meer pijltje
    Interview Sociale Verzekeringsbank

    Presenteren = compenseren. Dus: íedereen kan leren presenteren

    De IT-architecten van de SVB presenteerden regelmatig informatie. Maar die landde niet altijd bij andere collega's ...

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Je telefoongesprekken verbeteren? Dat kan met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Lees onze tips over deze gesprekstechnieken.

    Lees meer pijltje

    Theater is er voor íedereen

    Zwolse Theaters schrijft duidelijk en aantrekkelijk om ervoor te zorgen dat iedereen naar het theater kan én wil.

    Lees meer pijltje