Beeld bij: 3, 2, 1 ... actie!
17 juli 2022: Mascha van Zwieten

3, 2, 1 en … actie!

Film als communicatiemiddel. Ideaal bij boodschappen die ingewikkeld zijn. Of als je weet dat je doelgroep niet graag leest.

Communiceren via een film: effectiever dan via een geijkt communicatiemiddel? Ja, soms wel. Een ingewikkelde boodschap kan dan net wat meer doordringen tot mensen. Je kunt bepaalde boodschappen dan net wat meer kracht bijzetten. Het scheelt de ontvanger (kijker) dan net wat meer tijd. En eerlijk is eerlijk: het is gewoon wel eens leuk om naar iets te kijken in plaats van iets te lezen of horen. Daarom helpen wij steeds meer organisaties via een filmpje te communiceren.

Film als communicatiemiddel

Heb jij er al mee geëxperimenteerd? Of vind je het een gedoe? Blijf je liever zelf uit de schijnwerpers? Heb je geen inspiratie voor een creatief en effectief script? Of vind je het wel prima zoals je nu communiceert? Oké, maar geloof ons: het is de investering waard om met deze ontwikkeling mee te gaan.

Een gefrustreerde tandarts als voorbeeld

Stel je bent een tandarts. Iedere dag maak je het wel een keer mee. Een peuter of kleuter die je met moeite in die enorme tandartsstoel krijgt én houdt. Zonder dat bewegingen of gehuil jouw secure werk in de weg zitten. Ook als je rustig uitlegt dat het echt niet eng is. Een cadeautje na afloop belooft. De ouders vorige keer al de folder ‘met uw kind naar de tandarts’ gaf. Echt geruststellen, het lukt je niet. En in de tussentijd raakt je geduld op en raakt je wachtkamer vol.

Een filmpje voor peuters en kleuters

Je had waarschijnlijk veel tijd en frustratie bespaard als je een filmpje voor de peuters en kleuters had gemaakt voor op je website. Waarin de kijker een bange peuter volgt op weg naar jou, nauwkeurig ziet wat er gebeurt in en bij die tandartsstoel. En zich uiteindelijk realiseert dat er niets engs aan is.

Een stappenplan voor een overtuigende of informerende film

Overtuigd van het nut van een ondersteunend, overtuigend of informerend filmpje? En ben je van plan een film te maken of te laten maken: waar moet je dan rekening mee houden? Het stappenplan voor een film is in grote lijnen:

  • Bepaal altijd je doel: informeren, overtuigen, vermaken?
  • Kies vervolgens de boodschappen die passen bij je doelgroep en onderwerp. Doel en doelgroepen bepalen wat jij in je film laat zien en vertelt!
  • Bepaal op basis hiervan de structuur van je film. Zoek er beelden bij.
  • Bepaal de tekst bij de beelden. Presentator? Voice-over? Helemaal geen tekst? Of juist afwisseling?
  • Bepaal de camerakeuzes.
  • Leg alles vast in je storyboard.
  • Film, monteer en publiceer.

Een voorbeeld van een uitgewerkt storyboard …

Doel:Mensen informeren over het verwijderen van hoofdluis
Doelgroep:Ouders van schoolgaande kinderen
Boodschappen:Waarom moet je hoofdluis verwijderen?
Reden 1
Reden 2
Hoe doe je dat?
Luizenkam
Hoe werkt ‘ie?
Hoe lang moet je dat doen?
Wat als het niet over gaat?
Structuur:Inleiding met probleemstelling en structuur van het filmpje.
De 3 boodschappen met uitleg.
Pakkend slot.

Voorbeeld van een shot. Hoe ziet een luizenkam eruit?

Beeld:Luizenkam
Timing:8 seconden
Camerakeuze:Long shot naar close up. Veraf beginnen. Langzaam zoomen tot detailniveau.
Tekst:Voice over: Zo ziet de luizenkam eruit. Je ziet dat de tanden van de kam heel dicht bij elkaar staan. Daardoor kam je alle luizen weg.
Geluid:Rustige achtergrondmuziek.

 

 

Wil je oefenen met visueel communiceren?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Lees meer
    Beeld bij: Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Lees meer
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over visueel communiceren

    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.

    Lees meer
    Beeld bij: 3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    Een whiteboardanimatie is een video waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.

    Lees meer
    Beeld bij: 3 tips om visueel te communiceren

    3 tips om visueel te communiceren!

    Wil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer