Film als communicatiemiddel. Ideaal bij boodschappen die ingewikkeld zijn. Of als je weet dat je doelgroep niet graag leest.
Communiceren via een film: effectiever dan via een geijkt communicatiemiddel? Ja, soms wel. Een ingewikkelde boodschap kan dan net wat meer doordringen tot mensen. Je kunt bepaalde boodschappen dan net wat meer kracht bijzetten. Het scheelt de ontvanger (kijker) dan net wat meer tijd. En eerlijk is eerlijk: het is gewoon wel eens leuk om naar iets te kijken in plaats van iets te lezen of horen. Daarom helpen wij steeds meer organisaties via een filmpje te communiceren.
Heb jij er al mee geëxperimenteerd? Of vind je het een gedoe? Blijf je liever zelf uit de schijnwerpers? Heb je geen inspiratie voor een creatief en effectief script? Of vind je het wel prima zoals je nu communiceert? Oké, maar geloof ons: het is de investering waard om met deze ontwikkeling mee te gaan.
Stel je bent een tandarts. Iedere dag maak je het wel een keer mee. Een peuter of kleuter die je met moeite in die enorme tandartsstoel krijgt én houdt. Zonder dat bewegingen of gehuil jouw secure werk in de weg zitten. Ook als je rustig uitlegt dat het echt niet eng is. Een cadeautje na afloop belooft. De ouders vorige keer al de folder ‘met uw kind naar de tandarts’ gaf. Echt geruststellen, het lukt je niet. En in de tussentijd raakt je geduld op en raakt je wachtkamer vol.
Je had waarschijnlijk veel tijd en frustratie bespaard als je een filmpje voor de peuters en kleuters had gemaakt voor op je website. Waarin de kijker een bange peuter volgt op weg naar jou, nauwkeurig ziet wat er gebeurt in en bij die tandartsstoel. En zich uiteindelijk realiseert dat er niets engs aan is.
Overtuigd van het nut van een ondersteunend, overtuigend of informerend filmpje? En ben je van plan een film te maken of te laten maken: waar moet je dan rekening mee houden? Het stappenplan voor een film is in grote lijnen:
Doel: | Mensen informeren over het verwijderen van hoofdluis | ||
Doelgroep: | Ouders van schoolgaande kinderen | ||
Boodschappen: | Waarom moet je hoofdluis verwijderen? Reden 1 Reden 2 Hoe doe je dat? Luizenkam Hoe werkt ‘ie? Hoe lang moet je dat doen? Wat als het niet over gaat? | ||
Structuur: | Inleiding met probleemstelling en structuur van het filmpje. De 3 boodschappen met uitleg. Pakkend slot. |
Beeld: | Luizenkam | ||
Timing: | 8 seconden | ||
Camerakeuze: | Long shot naar close up. Veraf beginnen. Langzaam zoomen tot detailniveau. | ||
Tekst: | Voice over: Zo ziet de luizenkam eruit. Je ziet dat de tanden van de kam heel dicht bij elkaar staan. Daardoor kam je alle luizen weg. | ||
Geluid: | Rustige achtergrondmuziek. |
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.
Lees meerEen whiteboardanimatie is een video waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.
Lees meerWil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer