Beeld bij: Feedback geven, zo doe je dat
15 mei 2019: Stans Vruggink

Feedback geven: zó doe je dat

Feedback. Het klinkt als een modewoord. Iedereen moet tegenwoordig feedback geven en ontvangen. Maar … waarom eigenlijk?

Feedback is niets anders dan het terugkoppelen van emoties en belevingen aan je gesprekspartner. Met als doel om de relatie te verbeteren of goed te houden, de ander te laten leren of om zelf te leren. Het resultaat? Een betere samenwerking tussen mensen. Vind je het lastig om feedback te geven? Dit helpt al:

Benoem de drie G’s!

Een handig hulpmiddel om met een goede opbouw feedback te geven. Benoem de Gebeurtenis, het Gevoel en de Gevolgen. Stel dat iemand herhaaldelijk zijn afspraken niet nakomt, pas dan de drie G’s toe.

  • Gebeurtenis: ik merk dat je de laatste tijd afspraken niet nakomt.
  • Gevoel: dat vind ik erg vervelend.
  • Gevolg: ik vraag me dan af of jij je werk wel serieus genoeg neemt.

Het kan natuurlijk ook voor positieve feedback:

  • Gebeurtenis: ik zie dat je die stukken voor volgende week al af hebt.
  • Gevoel: dat vind ik echt fantastisch!
  • Gevolg: ik vind dat je volgende week maar eens lekker een dagje vrij moet nemen.

Gebruik de ik-boodschap.

Een ik-boodschap is: “Ik kan me niet concentreren als ik je hard hoor praten.”
Een jij-boodschap is: “Jij praat te hard.”

Een jij-boodschap zegt: jij doet iets fout.
Een ik-boodschap zegt: ik zou het graag anders zien. Kunnen we het daar over hebben?

Een ik-boodschap nodigt uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak. Door een jij-boodschap schiet de ander waarschijnlijk meteen in de verdediging, en gooit er in het ergste geval nog een ‘jij-bak’ overheen: “Jij bent gewoon een overgevoelig watje!”

Feedback geven is de mode.

Maar eentje die nooit meer weggaat. En iedereen prachtig staat!

 

Samen met je team oefenen met het geven en ontvangen van feedback?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer
    Beeld bij: Kan die ene praatgrage collega alsjeblieft zijn mond houden

    “Kan die ene praatgrage collega álsjeblieft zijn mond houden?”

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over goede geprekken

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer
    Beeld bij: Een functioneringsgesprek als motiverende dialoog

    Functioneringsgesprek als motiverende dialoog

    Wil je van je functioneringsgesprekken motiverende dialogen maken? Ga dan aan de slag met onze 11 tips.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer