Feedback. Het klinkt als een modewoord. Iedereen moet tegenwoordig feedback geven en ontvangen. Maar … waarom eigenlijk?
Feedback is niets anders dan het terugkoppelen van emoties en belevingen aan je gesprekspartner. Met als doel om de relatie te verbeteren of goed te houden, de ander te laten leren of om zelf te leren. Het resultaat? Een betere samenwerking tussen mensen. Vind je het lastig om feedback te geven? Dit helpt al:
Een handig hulpmiddel om met een goede opbouw feedback te geven. Benoem de Gebeurtenis, het Gevoel en de Gevolgen. Stel dat iemand herhaaldelijk zijn afspraken niet nakomt, pas dan de drie G’s toe.
Het kan natuurlijk ook voor positieve feedback:
Een ik-boodschap is: “Ik kan me niet concentreren als ik je hard hoor praten.”
Een jij-boodschap is: “Jij praat te hard.”
Een jij-boodschap zegt: jij doet iets fout.
Een ik-boodschap zegt: ik zou het graag anders zien. Kunnen we het daar over hebben?
Een ik-boodschap nodigt uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak. Door een jij-boodschap schiet de ander waarschijnlijk meteen in de verdediging, en gooit er in het ergste geval nog een ‘jij-bak’ overheen: “Jij bent gewoon een overgevoelig watje!”
Maar eentje die nooit meer weggaat. En iedereen prachtig staat!
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?
Lees meerDe Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerWil je van je functioneringsgesprekken motiverende dialogen maken? Ga dan aan de slag met onze 11 tips.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer