Beeld bij: Emoji in zakelijke teksten: wanneer gebruik je ze?
29 augustus 2019: Loo van Eck

Emoji’s in zakelijke teksten: wanneer gebruik je ze?

Emoji’s in zakelijke teksten. Wanneer gebruik je ze wel? Wanneer gebruik je ze niet? En hoeveel emoji’s gebruik je? In dit artikel lees je een aantal richtlijnen om dat te bepalen.

Emoji’s, zoals smileys en andere kleine afbeeldingen, worden steeds vaker gebruikt in teksten. Niet alleen op social media, maar ook in e-mails, brieven, voorstellen of andere communicatie-uitingen. Misschien gebruik je ze al? 

Emoji’s en je tekstdoel

Emoji’s kunnen je namelijk helpen je tekstdoel te bereiken. Of net even een ander gevoel te geven aan de inhoud van je tekst. 1 symbooltje kan al voor een heel andere sfeer zorgen in je tekst. Maar denk eraan: het kan ook enorm verkeerd uitpakken. Daarom: een aantal richtlijnen om te bepalen of en hoe je emoji’s inzet in je zakelijke teksten.

1. Vraag je af of emoji’s bij je doelgroep of contactpersoon passen

Schrijf je voor een oudere doelgroep? Dan loop je al gauw het risico dat je emoji’s niet begrepen worden. Dan zijn emoji’s dus geen goed plan. Schrijf je voor jongeren? Dan zijn emoji’s een goed plan! Door emoji’s krijgt je tekst namelijk een jong en vlot imago. En schrijf je 1-op-1 een voorstel naar iemand waar je een of meer persoonlijke gesprekken mee hebt gehad? Schat dan zelf in of het gepast is. Vaak kan het prima. En maakt de zakelijke inhoud wat luchtiger. En krijgt je tekst misschien meer een uitstraling die past bij de uitstraling van je gesprekken. Was je gesprek heel formeel, wat afstandelijk en ontstond er geen moment om over koetjes en kalfjes te babbelen? Dan is een emoji in de tekst naar deze gesprekpartner waarschijnlijk minder op zijn plek.

2. Vraag je af of emoji’s bij je medium en onderwerp passen

Schrijf je iemand een brief over een serieus en belangrijk onderwerp. Dan kom je door het gebruik van emoji’s al snel niet serieus over. Maar schrijf je een bericht of reactie op social media? Dan lijk je juist erg gevat door het gebruik van emoji’s. Bovendien heb je op de meeste social media beperkte ruimte. Met 1 emoji of afbeelding kun je vaak een hoop woorden winnen.

3. Wees creatief, maar emoji met mate

Door emoji’s kom je vlot en hip over in je tekst. Maar overdaad schaadt! Te veel emoji’s maken je tekst onduidelijker. Door alle kleine afbeeldingen raakt de lezer de draad van je verhaal sneller kwijt. Maar naast dat te veel emoji’s je tekst onduidelijk maken, moet je ook aan je imago denken. Met 1 emoji ben je vlot en gevat. Maar met 6 emoji’s kom je al snel ‘puberaal’ over. Probeer daarom altijd een balans te vinden tussen hip en overdreven.

Denk na over wat bij jouw organisatie past

Dit waren mijn adviezen, maar misschien heeft jouw organisatie wel andere afspraken op papier staan over het gebruik van emoji’s. Controleer dat! Want vergeet niet: het gaat er uiteindelijk om dat je in je teksten uitstraalt wie je organisatie is.

Leer teksten schrijven die je lezers altijd van A tot Z uitlezen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over zakelijk schrijven

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, moeilijker dan je denkt! Gebruik daarom onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Zakelijke brief schrijven? Vergeet deze onderdelen niet

    Een zakelijke brief schrijven? Vergeet deze onderdelen niet!

    In deze blog lees je hoe je een zakelijke brief schrijft die piekfijn in orde is. Met alle onderdelen netjes op de juiste plaats.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje