Beeld bij: Effectief vergaderen is nog slechts een kwestie van tijd
21 juli 2020: Martijn Jacobs

Effectief vergaderen is slechts een kwestie van tijd

Vergaderingen duren vaak lang. Kan dat niet anders? Jazeker. Lees hoe je effectiever vergadert.

Onze vergaderingen duren altijd te lang.
Collega’s bereiden agendapunten vaak niet voor.
Veel vergadertijd gaat verloren aan zinloos geklets.
3 redenen waarom klanten bij ons bedrijf aankloppen om beter te leren vergaderen. Het zijn veelgehoorde klachten. Waar iedereen mee te maken heeft. Toch is het probleem vrij eenvoudig op te lossen.

Is het erg dat vergaderingen vaak niet effectief zijn?

En dat we volgens allerlei onderzoeken ruim 25% van onze werktijd vergaderen? Ja, dat is erg. Vooral omdat mensen ongelukkig worden van slechte vergaderingen. En soms zelfs psychische klachten door krijgen. Tenminste, dat blijkt uit onderzoek.* Maar daarnaast zijn slechte vergaderingen vooral ook zonde van de tijd. Want tijdens al die uren die je hebt doorgebracht in benauwde vergaderzalen had je ook iets zinvols kunnen doen. Of iets leuks.

De vraag is: kunnen we effectiever vergaderen?

Het antwoord: zeker! En de oplossing is eigenlijk best wel eenvoudig. Als je je tijdens een vergadering maar aan 3 stelregels houdt.

  1.  Elk agendapunt moet je binnen 10 minuten kunnen behandelen.
  2. Een vergadering duurt maximaal 1 uur.
  3. Er mag geen onduidelijkheid bestaan over wat deelnemers van een agendapunt vinden.

Als je die 3 stelregels in acht neemt, worden je vergaderingen zeer efficiënt. En bovendien een stuk leuker. Probleem is alleen dat mensen moeite hebben om zich aan deze stelregels te houden. Ik licht de 3 stelregels even toe.

1. Elk agendapunt moet je binnen 10 minuten kunnen behandelen

Een mens kan zich maximaal 10 minuten optimaal concentreren. Het is dus belangrijk om een agendapunt binnen 10 minuten af te handelen. Vaak lukt dat niet. Dat heeft 3 oorzaken.

  • Agendapunten worden niet goed voorbereid.
    Hierdoor gebruikt de inbrenger tijdens de vergadering kostbare tijd van de andere deelnemers. In plaats daarvan kan hij beter zijn eigen tijd vóór de vergadering gebruiken.
  • Vaak is van een agendapunt niet duidelijk wat het doel is.
    Vraagt de inbrenger om een beslissing? Of is een agendapunt ter informatie? Of om te bediscussiëren? Juist door die onduidelijkheid verlopen agendapunten vaak stroef.
  • Er wordt veel te veel gereageerd op elkaar.
    Iedereen mag altijd zijn zegje doen. Zelfs als hierdoor bepaalde standpunten of ideeën worden herhaald.

2. Een vergadering duurt maximaal 1 uur

Dat betekent dus dat je 5 agendapunten van 10 minuten kunt behandelen en dan zelfs nog wat tijd over hebt voor een opening, een slot en enkele pauzes. Dit lukt vaak niet, want:

  • er staan te veel agendapunten op de agenda;
  • de agendapunten duren te lang (zie vorige punt);
  • er wordt te veel gekletst zonder dat dit een functie heeft.

3. Er mag geen onduidelijkheid bestaan over wat deelnemers van een agendapunt vinden

Als er een agendapunt wordt behandeld, is het prettig als in 1 oogopslag duidelijk is wat de deelnemers ervan vinden. Zijn ze het met een voorgestelde beslissing eens? Snappen ze de informatie? Of hebben ze juist vragen? Als dit direct duidelijk is, geeft dat richting aan de behandeling van een agendapunt. Is iedereen het met het standpunt eens? Dan kun je direct een beslissing nemen. Zijn er 2 van de 6 mensen tegen? Dan kun je gericht hun vragen beantwoorden of hun bezwaren wegnemen. Et cetera.

Laat niemand zich verstoppen

Vaak is het echter niet duidelijk wat iedereen van een agendapunt vindt. Dan blijkt pas na ellenlang praten wat de standpunten of meningen zijn. Zonde van de tijd! Bovendien zijn er vaak ook deelnemers die zich verstoppen achter de meningen van anderen. Dat moet en kan anders. Als je het maar goed organiseert tijdens de vergadering.

Van stelregels naar spelregels

De 3 stelregels die ik heb genoemd, helpen je om effectief te vergaderen. Daarom hebben wij op basis van deze stelregels een online vergadertool ontwikkeld: Genda. Je vergaderingen:

  • worden de helft korter.
  • leveren concrete resultaten op.
  • worden inclusiever.
  • en niet onbelangrijk: worden leuker.

Tijdens een training leren we de deelnemers dankzij deze online tool hoe ze effectiever kunnen vergaderen. Het resultaat is verbluffend: ineens snappen de deelnemers waarom hun vergaderingen altijd zo lang duurden. En waarom ze eerder nooit goede beslissingen konden nemen.

* Onder andere het onderzoek van de Duitse Universität Braunschweig.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer
    Beeld bij: Kan die ene praatgrage collega alsjeblieft zijn mond houden

    “Kan die ene praatgrage collega álsjeblieft zijn mond houden?”

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over vergaderen

    Beeld bij: Korter en effectiever vergaderen met deze tips

    Korter en effectiever vergaderen? Dat kan met deze 9 vergadertips!

    Stop onproductieve, lange, saaie vergaderingen. Volg onze vergadertips en vergader 50% effectiever en korter.

    Lees meer
    Beeld bij: De voorzitter bepaalt hoe succesvol de vergadering is

    De voorzitter bepaalt hoe succesvol de vergadering is

    De voorzitter bepaalt hoe succesvol een vergadering is. Waar of niet waar? Lees de 3 waarheden over zinvol vergaderen.

    Lees meer
    Beeld bij: Efficiënt notuleren doe je zo

    Efficiënt notuleren doe je zo

    Hoe kun je als notulist zo efficiënt mogelijk notuleren tijdens een vergadering? Wat schrijf je wel en niet op in je notulen? Lees onze tips.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer