Beeld bij: Hoe schrijf je een duidelijke financiële tekst?
31 december 2015: Loo van Eck

Hoe schrijf je duidelijke financiële teksten?

We schreven de beste financiële tekst van 2015. Profiteer van onze kennis en lees onze tips. Daarmee maak je ook jouw financiële teksten duidelijker.

We zijn best trots dat we de Gouden Veer kregen omdat we de Nationale Schrijfwedstrijd 2015 hebben gewonnen. De jury vond onze financiële tekst de meest begrijpelijke, de meest heldere en de meest eenduidige tekst. We hebben het dan over de brochure voor het Pensioenfonds voor het Slagersbedrijf. Onze tekstschrijver Britt Latour herschreef die tekst in opdracht van en in samenwerking met Syntrus Achmea.

Wat maakt onze tekst tot de beste financiële tekst van 2015?

Dit zei de jury erover: ‘Hoewel het bij pensioenregelingen gaat om een complexe materie, ligt er een brochure om van te smullen. En dat komt zeker niet alleen door de fraaie illustraties uit het slagersvak. De tekstschrijver van Loo van Eck heeft niet gedacht vanuit de ingewikkelde regeling waarover ze uitleg moest geven. Maar ze is uitgegaan van vragen die bij de doelgroep (de deelnemers van het pensioenfonds) leven. En ze heeft gekozen voor aansprekende en verhelderende voorbeelden. Een goed voorbeeld, dat veel navolging verdient.’

Hoe ziet zo’n goede financiële tekst er dan uit?

Lees de brochure Uw pensioenregeling 2015 – Zekerheid voor nu en later van het Pensioenfonds voor het Slagersbedrijf gerust eens op je gemak door. En verplaats je in een deelnemer van dat slagerspensioenfonds. Worden al je vragen beantwoord? Begrijp je de tekst? Vind je snel wat je zoekt? Voelt het als een klantgerichte tekst?

Polisvoorwaarden zijn ook van die complexe financiële teksten

Omdat ze een ingewikkelde structuur hebben. Bomvol moeilijke termen en ingewikkelde zinnen staan. Veel informatie geven die voor de meeste lezers niet relevant is. En ook nog eens niet voldoen aan de richtlijnen van de AFM. Met andere woorden: financiële teksten die de klant behoorlijk slecht begrijpt. Verzekeraars willen daarom in plaats van: ‘Mits dit en dit van toepassing is, gelden de voorwaarden uit artikel 4a, met uitzondering van … ’, liever zoiets: ‘U mag wel … U mag niet …’. Omdat dat voor de klant fijner is. En omdat de AFM strenge eisen stelt aan financiële communicatie.

Lees onze tips van ervaren schrijvers van financiële teksten

Onze tekstschrijvers (her)schrijven veel complexe financiële teksten. Ze geven je graag 5 tips:

Tip 1: Vervang ingewikkelde tekstblokken door een vraag-antwoordstructuur

Een vraag-antwoordstructuur werkt heel goed, omdat de lezer daardoor heel gemakkelijk informatie kan vinden. Wil hij bijvoorbeeld weten welke bagage verzekerd is als hij op reis gaat? Dan klikt hij in de inhoudsopgave (in een interactief document) op de vraag ‘Welke bagage is verzekerd?’. En vervolgens komt hij direct bij de juiste informatie terecht. Zo hoeft hij nooit lang te zoeken naar de juiste informatie.

Tip 2: Vraag je af of alle informatie relevant is voor de verzekerde

Verbeter je de structuur, wees dan ook scherp op de inhoud. ‘Is dit informatie die wij (als verzekeraar) graag willen vertellen? Of is het informatie die de verzekerde graag wil weten?’ Verplaats je daarbij in de klant. En geef antwoord op die 2 vragen. Denk je dat bepaalde informatie vooral iets toevoegt voor de verzekeraar? Ga dan met de productmanager om de tafel. Vaak komt hij of zij dan tot de conclusie dat lang niet alle informatie relevant is voor de klant. En ook juridisch gezien niet verplicht is om te vertellen. Die informatie kun je dan schrappen.

Tip 3: Knip lange zinnen op in verschillende korte zinnen met 1 boodschap

Voorwaarden staan vaak vol lange, ingewikkelde zinnen. 1 zin bestaat dan bijvoorbeeld uit 5 regels met 3 verschillende boodschappen. Dat is heel onduidelijk voor de lezer. Knip al die lange zinnen op. En zorg ervoor dat er maar 1 boodschap in elke zin staat. Zet vervolgens de kernboodschap per onderwerp bovenaan. En plaats de toelichting er in bullets onder. Zo ziet de lezer in 1 oogopslag wat hij moet weten over een bepaald onderwerp.”

Tip 4: Vervang lastige termen door eenvoudige woorden

“In voorwaarden staan vaak termen die voor de schrijvers heel begrijpelijk zijn, maar die voor de gewone Nederlander helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Bedenk makkelijkere woorden voor die lastige termen. Of leg uit wat ze betekenen. Noem bijvoorbeeld in plaats van het woord ‘vergoeding’ het concrete bedrag. ‘Wij vergoeden’ wordt dan: ‘Je krijgt .’ En is iets ‘gedekt’? Nee, iets is ‘verzekerd’. Dat is veel concreter en duidelijker voor de lezer. Kijk op ishetb1.nl als je twijfelt of een woord wel of niet duidelijk is voor de lezer. Of lees ons stappenplan om een tekst op B1-niveau te schrijven.

Tip 5: Werk samen met de inhoudelijke en juridische expert

Doe zo’n herschrijftraject niet alleen. Neem de vorige stappen zorgvuldig door met onder andere juristen, communicatiemedewerkers en productmanagers. Zodat de teksten niet alleen helder zijn, maar inhoudelijk ook correct én juridisch waterdicht.

Oefenen met het (her)schrijven van financiële teksten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje
    Interview Martijn de Vlaming van Sanquin

    “Ik ga mijn juridische teksten voortaan in begrijpelijke taal schrijven”

    Hoe schrijf je een begrijpelijke juridische tekst? Martijn de Vlaming, legal counsel bij Sanquin Bloedvoorziening, weet het antwoord.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje