Schrijf je een informatieve tekst voor klanten, collega’s, huurders, inwoners of patiënten? Dan wil je dat zij je boodschap lezen, begrijpen en er eventueel iets mee doen. Een duidelijke schrijfstijl is dan heel belangrijk. Maar hoe schrijf je een duidelijke informatieve tekst? Dat lees je in dit artikel.
Er lag een dikke ronde appel
Midden in het groene gras
Die dikke ronde appel huilde
Omdat hij maar een appel was
De eerste zinnen uit het boekje ‘De appel’ van Dick Bruna. Die dreun ik zo op uit mijn geheugen, waar ik ze zo’n 35 jaar geleden opsloeg. Met gemak vertel ik je zelfs het hele verhaal, zonder boekje! Een goed langetermijngeheugen? Misschien. Maar vooral de manier waarop de tekst is geschreven, zorgt ervoor dat ik de zinnen als 4-jarige goed in me opnam. Begreep. En zelfs (weliswaar door de vele herhaling) onthield. Schrijf je een informatieve tekst? En wil je dat de lezer die tekst snel begrijpt? Kijk dan een beetje af van de schrijfstijl van Dick Bruna. Heel simpel en enorm effectief!
Korte zinnen zijn namelijk makkelijker te lezen dan lange zinnen. Omdat er minder informatie in staat. Schrijf je slechts 1 boodschap in een zin? Dan is dat beter te behappen voor onze hersenen. Dat is bewezen. Die punt geeft de lezer namelijk een korte pauze. Om vervolgens de volgende zin met een andere boodschap te lezen. En een komma dan? Prima om af en toe een komma te plaatsen in een lange zin. Maar het blijft een lange zin, want die komma geeft de lezer een net te korte pauze.
Wordt het dan niet te staccato met al die punten? Dat kan, maar het hoeft niet erg zijn. Het is meer een kwestie van smaak. Het belangrijkste doel is dat je boodschap bij de ontvanger komt. Probeer het eens uit. Zet wat vaker een punt in plaats van een komma. Zet vaker een punt vòòr een volgende boodschap. En begin een zin gerust met ‘en’, ‘want’, ‘daarom’ … Want dat is niet fout, zoals je dat misschien op de basisschool leerde.
Ervaar het zelf! Vergelijk de volgende zin met de intro van dit artikel:
Er lag een dikke ronde appel midden in het groene gras en die dikke ronde appel huilde, omdat hij maar een appel was.
Dat is niet de belangrijkste informatie voor jou als schrijver. Maar de belangrijkste informatie voor de lezer! Schrijf de informatie dus ook niet in chronologische volgorde op. Dat is vaak een logische volgorde van informeren voor jou als schrijver. Want je hebt immers eerst onderzoek gedaan of lang gezocht naar argumenten of redenen. En pas daarna een conclusie getrokken of een beslissing genomen. Maar voor de lezer is die beslissing en die conclusie het allerbelangrijkste. Pas daarna wil hij weten waarom en leest hij graag uitleg.
Ervaar het zelf! Vergelijk de volgende 2 zinnen eens met de laatste 2 zinnen van de intro van dit artikel:
De appel was maar een appel. Daarom huilde hij.
Woorden waarvan je zeker weet dat je lezer ze begrijpt. Woorden die je ook in gesproken taal gebruikt. woorden van deze tijd! En hoe zit dat met vaktaal? Prima als je vaktaal gebruikt als je naar collega’s schrijft. Dat is voor hen waarschijnlijk fijner en begrijpelijker dan wanneer je iedere term uitlegt of omslachtig naar synoniemen zoekt. Maar gebruik geen vaktermen als je niet zeker weet dat je lezer ze begrijpt. Houd ook rekening met het taalniveau van jouw lezers. Is die groep heel divers wat dat betreft? Kies dan voor een tekst die mensen met taalniveau B1 begrijpen. Wat ook belangrijk is als je duidelijk wilt schrijven, is dat je steeds dezelfde benaming voor iets gebruikt.
Ervaar het zelf! Vergelijk de volgende zin met het intro van dit artikel:
Er lag een corpulente cirkelvormige golden delicious in het groene gazon. Die opgezwollen boomvrucht weende, aangezien hij slechts een appel was.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.
Lees meerWelke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!
Lees meerPensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer