Dan weet je:
– of de inhoud van je teksten is afgestemd op je lezer(s);
– of de structuur van je teksten goed te volgen is voor je lezer(s);
– of de stijl waarin je schrijft prettig en snel te lezen is.
Ik houd rekening met het interesseniveau van mijn lezer.
Hoe minder interesse hij heeft in mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
Ik houd rekening met het kennisniveau van mijn lezer.
Hoe minder kennis hij heeft over mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
Ik houd rekening met het taalniveau van mijn lezer.
Hoe lager het taalniveau van mijn lezer? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
Ik bedenk voordat ik ga schrijven welke vragen de lezer heeft over mijn tekst.
De antwoorden op die vragen geef ik in mijn tekst.
Ik zet de antwoorden op de vragen van de lezer in een logische volgorde.
Dat is een volgorde die logisch is voor de lezer. En niet per se een volgorde die logisch is voor mij.
Ik zet de antwoorden in vetgedrukte kopjes.
Zo ziet de lezer in 1 oogopslag de belangrijkste boodschappen uit mijn tekst.
Ik onderbouw alle kopjes met een kort stukje tekst.
Ook hierin begin ik steeds met de belangrijkste informatie voor de lezer. En word ik steeds gedetailleerder.
Ik bouw mijn tekst op in lagen als ik veel te vertellen heb.
De belangrijkste informatie komt in mijn basistekst. Details en uitleg komen in de bijlage. Zo kan mijn lezer zelf kiezen tot welk detailniveau hij door wil lezen.
Ik houd mijn zinnen kort.
Ik gebruik niet meer dan 15 woorden per zin. En ik geef maar 1 boodschap per zin.
Ik gebruik begrijpelijke woorden.
Ik gebruik dus geen ‘dure’ woorden, niet te veel jargon en al helemaal geen ouderwetse taal.
Ik gebruik geen afkortingen.
Alleen als de afkorting voor mijn doelgroep bekender is dan de volledige term.
Ik schrijf persoonlijk.
Ik spreek de lezer aan met ‘u’ of ‘je’.
Ik schrijf actief.
Dat betekent dat ik niet te veel lijdende vormen (worden en zijn) en overbodige werkwoorden gebruik (kunnen, zullen, gaan).
Dan begrijpen je lezers je teksten waarschijnlijk niet altijd. Jammer! Maar: maak je geen zorgen. Eenvoudig schrijven is eenvoudig te leren.
In ongeveer 2,5 uur fris je je kennis helemaal op via onze e-learnings. Gewoon thuis. Op een tijd die jou uitkomt. In een tempo dat je zelf fijn vindt.
Brieven, e-mails, rapporten, webteksten. Welke tekstsoort dan ook: we organiseren graag een training. Bij jou op kantoor als het (weer) kan. Of online. Volledig gebaseerd op de teksten van jou en je collega’s.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.
Lees meerWelke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!
Lees meerVoor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal. 26 tips die je helpen duidelijker te schrijven. Van A tot Z.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer