Beeld bij: Checklist duidelijk schrijven
08 september 2020: Femke Hainja

Benieuwd of je duidelijk schrijft? Volg onze checklist!

Dan weet je:
– of de inhoud van je teksten is afgestemd op je lezer(s);
– of de structuur van je teksten goed te volgen is voor je lezer(s);
– of de stijl waarin je schrijft prettig en snel te lezen is.

 Ik houd rekening met het interesseniveau van mijn lezer.
Hoe minder interesse hij heeft in mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.

 Ik houd rekening met het kennisniveau van mijn lezer.
Hoe minder kennis hij heeft over mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.

 Ik houd rekening met het taalniveau van mijn lezer.
Hoe lager het taalniveau van mijn lezer? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.

 Ik bedenk voordat ik ga schrijven welke vragen de lezer heeft over mijn tekst.
De antwoorden op die vragen geef ik in mijn tekst.

 Ik zet de antwoorden op de vragen van de lezer in een logische volgorde.
Dat is een volgorde die logisch is voor de lezer. En niet per se een volgorde die logisch is voor mij.

 Ik zet de antwoorden in vetgedrukte kopjes.
Zo ziet de lezer in 1 oogopslag de belangrijkste boodschappen uit mijn tekst.

 Ik onderbouw alle kopjes met een kort stukje tekst.
Ook hierin begin ik steeds met de belangrijkste informatie voor de lezer. En word ik steeds gedetailleerder.

 Ik bouw mijn tekst op in lagen als ik veel te vertellen heb.
De belangrijkste informatie komt in mijn basistekst. Details en uitleg komen in de bijlage. Zo kan mijn lezer zelf kiezen tot welk detailniveau hij door wil lezen.

 Ik houd mijn zinnen kort.
Ik gebruik niet meer dan 15 woorden per zin. En ik geef maar 1 boodschap per zin.

 Ik gebruik begrijpelijke woorden.
Ik gebruik dus geen ‘dure’ woorden, niet te veel jargon en al helemaal geen ouderwetse taal.

 Ik gebruik geen afkortingen.
Alleen als de afkorting voor mijn doelgroep bekender is dan de volledige term.

 Ik schrijf persoonlijk.
Ik spreek de lezer aan met ‘u’ of ‘je’.

 Ik schrijf actief.
Dat betekent dat ik niet te veel lijdende vormen (worden en zijn) en overbodige werkwoorden gebruik (kunnen, zullen, gaan).

Mis je veel vinkjes?

Dan begrijpen je lezers je teksten waarschijnlijk niet altijd. Jammer! Maar: maak je geen zorgen. Eenvoudig schrijven is eenvoudig te leren.

Doe 1 van onze e-learnings

In ongeveer 2,5 uur fris je je kennis helemaal op via onze e-learnings. Gewoon thuis. Op een tijd die jou uitkomt. In een tempo dat je zelf fijn vindt.

Organiseer een (online) training voor meerdere collega’s over 1 tekstsoort

Brieven, e-mails, rapporten, webteksten. Welke tekstsoort dan ook: we organiseren graag een training. Bij jou op kantoor als het (weer) kan. Of online. Volledig gebaseerd op de teksten van jou en je collega’s.

Leer in 1 dag dé schrijftechnieken waarmee je iedere informatieve tekst verduidelijkt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Poster: het alfabet van begrijpelijke taal

    Voor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal

    Voor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal. 26 tips die je helpen duidelijker te schrijven. Van A tot Z.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje