Vind je inclusiviteit belangrijk? Lees dan wat digitale toegankelijkheid is, waarom het belangrijk is en hoe je bij het schrijven van teksten er rekening mee houdt.
Vind je dat je laaggeletterden geen alternatief voor de chatfunctie hoeft te bieden om een vraag aan jou te stellen? En dat mensen die minder goed zien, gewoon pech hebben dat je belangrijke informatie op je webpagina alleen in de plaatjes hebt verwerkt? En dat de buttons in je app best nog wat kleiner kunnen, omdat je er dan meer achter elkaar kwijt kunt? Dan kun je deze blog over digitale toegankelijkheid gerust overslaan.
Vind je inclusiviteit wél belangrijk? Lees dan zeker verder. Of luister verder, als je deze pagina laat voorlezen. Ik vertel je wat digitale toegankelijkheid is, waarom het belangrijk is en hoe je bij het schrijven van teksten er rekening mee houdt. Werk je bij de overheid? Dan moet je sowieso opletten, want (semi-)overheidsorganisaties zijn verplicht te zorgen voor een goede toegankelijkheid van al hun digitale kanalen. Dit geldt dus niet alleen voor websites, maar ook voor bijvoorbeeld apps en webapplicaties.
Het is belangrijk dat ieder mens kan meedoen in de maatschappij, ook als het gaat om online activiteiten. Dit betekent dat je je websites, apps en andere digitale middelen zo moet maken, dat iedereen de diensten en informatie die je daarmee aanbiedt kan gebruiken. Ook mensen met een beperking. Precies zoals je bijvoorbeeld zorgt dat mensen in een rolstoel ook gemakkelijk je gebouw kunnen binnenkomen. En dat mensen met een visuele beperking zelfstandig de weg kunnen vinden in je kantoorgebouw.
Ben je blind, slechtziend, laaggeletterd, doof, slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd? Dan is het gebruik van digitale middelen niet altijd gemakkelijk. Als je doof bent bijvoorbeeld, mis je misschien belangrijke informatie als een video niet is ondertiteld. Als je slecht ziet, kun je wellicht bepaalde kleuren op de website niet goed van elkaar onderscheiden. En als je laaggeletterd bent, kan het knap lastig zijn een tekst te begrijpen. In Nederland leven miljoenen mensen met één of meerdere beperkingen. En dit aantal groeit, onder andere omdat we steeds ouder worden. Aandacht voor de toegankelijkheid van je digitale middelen hoort daarmee eigenlijk vanzelfsprekend te zijn.
Je hoeft niet zelf te bedenken hoe je zorgt voor een goede digitale toegankelijkheid. Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft hiervoor namelijk al een standaard opgesteld: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Hierin staan richtlijnen hoe je je websites, apps en andere digitale tools voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maakt. De richtlijnen zijn opgesteld op basis van veel onderzoek naar oplossingen voor toegankelijkheid en ervaringen van mensen met een beperking. De meest recente versie is nu nog 2.1, in september 2022 verschijnt waarschijnlijk versie 2.2.
Als het gaat om toegankelijkheid onderscheidt het WCAG 3 niveaus, met voor ieder niveau (aanvullende) regels en voorschriften:
Op digitaaltoegankelijk.nl kun je lezen dat Nederlandse overheidsinstanties geen onderscheid mogen maken tussen personen met en zonder beperking of chronische ziekte. Als overheid moet je daarom al je digitale kanalen voor iedereen toegankelijk maken. Hiervoor moet je voldoen aan de richtlijnen van WCAG op AA-niveau. Verder moet je een toegankelijkheidsverklaring opstellen voor elke website of app. Hierin vertel je wat je hebt gedaan om de toegankelijkheid voor die website of app zo groot mogelijk te maken. En wat je in de toekomst gaat doen om de toegankelijkheid nog verder te verbeteren. Dit is geregeld in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Binnenkort komt hier de Wet digitale overheid voor in de plaats.
Veel eisen rond digitale toegankelijkheid hebben te maken met techniek en vormgeving. Daar heb je als tekstschrijver of contentspecialist in de meeste gevallen niet veel invloed op. Maar er zijn ook een aantal punten waar je wel aan kunt, of moet, denken. Hieronder heb ik de belangrijkste opgeschreven. Daarbij heb ik een onderscheid gemaakt tussen het minimale niveau voor overheidsorganisaties (AA) en het perfecte niveau (AAA).
Een groot voordeel van tekst is dat digitale hulpmiddelen hiervan relatief eenvoudig spraak of braille kunnen maken. Dit maakt dat tekst op zich al goed is voor de toegankelijkheid van je app of website. Je moet er wel op letten dat de structuur van je tekst duidelijk is. En dat de inhoud voor zoveel mogelijk mensen is te begrijpen. Mijn tips hebben daarmee te maken:
De schrijftips voor niveau AAA hebben vooral betrekking op de inhoudelijke begrijpelijkheid van je tekst. In het kort komt het erop neer dat iemand met zo’n 8 jaar scholing je tekst moet kunnen begrijpen. Vertaald naar onze visie op duidelijk schrijven, betekent dit:
Dan weet je dat zeker 80% van de mensen je tekst kan begrijpen. De overheid heeft dit ook als maatstaf voor hun websites. In de WCAG staat hierover onder andere:
Als je niet schrijft voor zoveel mogelijk mensen, maar voor een specifieke groep waarvan je zeker weet dat deze een hoger taalniveau aankan, kun je het taalniveau B1 loslaten. Dat doen wij zelf ook in veel van onze blogs. Dit betekent dan wel dat je het digitale toegankelijkheidsniveau AAA waarschijnlijk niet haalt. Op de eerste plaats omdat mensen met een iets lager taalniveau dan meer moeite hebben met je tekst. Maar ook omdat hulpmiddelen moeilijke woorden, jargon en dergelijke niet altijd goed in spraak weten om te zetten. En omdat lange zinnen uitgesproken vaak nog lastiger zijn te volgen dan wanneer je ze leest.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!
Lees meerIedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.
Lees meerBlogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer