Grappige tekening over de lijdende vorm
16 augustus 2022: Maarten van der Lugt

De lijdende vorm: het onkruid van onze taal

Stel: je bent in Rome. Een heerlijk lang weekend met je geliefde. Op de laatste avond, tijdens een romantisch diner aan de Piazza Navona, zeg je vol overtuiging tegen je geliefde: “Schat, ik hou van je!” En je geliefde antwoordt: “Er wordt ook van jou gehouden …”

Nogal een koude douche, zo’n afstandelijk antwoord. Dat kan natuurlijk veel warmer, persoonlijker én duidelijker. Hoe? Vermijd de lijdende vorm. 

De lijdende vorm, wat is dat ook alweer?

In zakelijke teksten gebruiken schrijvers vaak de lijdende vorm. Dat zijn zinsconstructies waarin de woorden ‘worden’ of ‘zijn’ onnodig voorkomen. Een voorbeeld uit zomaar een brief: Indien van deze voorschriften wordt afgeweken, wordt de vergunning ingetrokken. Maar wie wijkt van de voorschriften af en wie trekt de vergunning in?

Maak de tekst actief!

Zorg dat het meteen helder wie wat doet. Dan kost het de lezer bovendien minder tijd om de betekenis van de tekst te doorgronden. Voor de lezer is het immers prettig als duidelijk is wie de persoon achter de handeling is. En die blijft vaak verborgen in lijdende of passieve zinnen.

Maar: hoe maak je je tekst actief?

Bijvoorbeeld op deze 2 eenvoudige manieren: wees concreet en vermijd de ‘wordt door’-constructie. Kijk eens naar de herschrijving van de zin hierboven: Als u afwijkt van deze voorschriften, trekken wij de vergunning in. Het effect is een heldere en persoonlijke zin. Die leest én schrijft als een trein!

Doe mee met onze training Duidelijk schrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: Hoe schrijf je een tekst die direct duidelijk is?

    Hoe schrijf je een tekst die direct duidelijk is? 10 tips!

    Steeds meer overheidsorganisaties ondertekenen de Direct Duidelijk-deal. Maar hóe schrijf je een tekst die direct duidelijk is voor inwoners? 10 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Begrijpelijke tekst schrijven? Maak eerst een werkplan

    Begrijpelijke tekst schrijven? Maak eerst een werkplan!

    Wil je een begrijpelijke tekst schrijven? Begin dan niet zomaar met schrijven. Maak eerst een werkplan.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje