Whiteboardanimaties zijn video’s waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.
Als ik als kind geen zin had om te lezen, dan bekeek ik alleen de plaatjes Dat kostte me namelijk minder moeite. En ik vond het leuker. En eigenlijk doe ik dat nu nog steeds. Misschien zelfs wel meer. Omdat de geschreven informatie die dagelijks op me afkomt enorm is. Het is onmogelijk om alles te ‘behandelen’, hoe interessant de inhoud ook is.
Ik maak iedere dag weer een selectie van de informatie die in mijn mailbox, brievenbus of via social media binnenkomt. Zo heb ik de krant nog nooit helemaal uitgelezen. En in mijn favoriete tijdschriften scan ik van zo’n 30% van de artikelen slechts de beelden, titels of streamers. Want ja, er zitten maar 24 uren in een dag. Herkenbaar?
Omdat goede beelden (met eventueel een schriftelijke of mondelinge toelichting) net zoveel zeggen als woorden. Dat blijkt uit het onderzoek dat wij samen met de Universiteit van Utrecht deden: ‘Beelden zeggen meer dan woorden, toch?’ (2014). Onze klanten vragen ons ook steeds vaker om een filmpje, infographic of whiteboardanimatie voor hen te maken. Zo val je tenminste meer op (in veel gevallen) tussen al die andere informatie. Bovendien: vooral ingewikkelde, abstracte en saaie onderwerpen lenen zich perfect voor deze communicatiemiddelen! Zoals de whiteboardanimatie
Wat is een whitboardanimatie precies? Een whiteboardanimatie is een video waarin je iets promoot, uitlegt of verduidelijkt. Je ziet een whiteboard waarop met een stift iets wordt getekend. In de meeste whiteboardanimaties hoor je ook een voice-over. Maar in de Fokke en Sukke-strips in de Wereld Draait Door blijft het bij beelden, die voldoende zeggen.
Waarom? Omdat je de hersenen van de kijker dan het minste belast. Bij een animatie mét ondertiteling moet je kijker namelijk naar beelden kijken én een tekst lezen. Zijn ogen moeten dan steeds schakelen tussen de verschillende bronnen van informatie. Dit schakelen zorgt voor veel druk op het visuele kanaal van zijn werkgeheugen. Zo bestaat de kans dat hij belangrijke informatie mist. Kortom: laat de tekst bij een animatie dus uitspreken! Zo wordt de informatie verdeeld over zijn visuele en auditieve kanaal. En dus heeft hij meer ‘ruimte’ over om jouw boodschap te begrijpen. Zorg overigens wel voor een goede, duidelijke stem die past bij je boodschap. En bij je identiteit.
Geef alleen die informatie die jouw kijker nodig heeft om de boodschap te begrijpen. Gebruik dus bijvoorbeeld geen drukke achtergrondmuziek. Of opties om extra informatie over het onderwerp te bekijken. Dat vertroebelt de werkelijke boodschap alleen maar. En er blijft weer minder ruimte over in de hersenen van jouw kijker om die belangrijkste boodschap te begrijpen.
Behandel je informatie niet te snel. Jouw kijker moet de tijd krijgen om beelden en woorden goed samen te voegen. Anders onthoudt hij te weinig van de boodschap. En bestaat de kans dat hij de boodschap onvoldoende begrijpt.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.
Lees meerWil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.
Lees meerBurgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.
Lees meerWe verleggen onze blik naar de andere kant van de wereld. Waar ze net als wij veel aandacht hebben voor heldere taal!
Lees meerBinnenkort een speech geven? Laat je inspireren door onze tips en voorbeelden uit bekende en minder bekende speeches.
Lees meerWat zijn de tips voor een zakelijk chatgesprek? Volgens ons én volgens ChatGPT? En hoe doet de chatbot het zelf?
Lees meer