Beeld bij: 3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie
04 september 2019: Mascha van Zwieten

3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

Whiteboardanimaties zijn video’s waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.

Als ik als kind geen zin had om te lezen, dan bekeek ik alleen de plaatjes Dat kostte me namelijk minder moeite. En ik vond het leuker. En eigenlijk doe ik dat nu nog steeds. Misschien zelfs wel meer. Omdat de geschreven informatie die dagelijks op me afkomt enorm is. Het is onmogelijk om alles te ‘behandelen’, hoe interessant de inhoud ook is.

Iedereen maakt een selectie van alle informatie

Ik maak iedere dag weer een selectie van de informatie die in mijn mailbox, brievenbus of via social media binnenkomt. Zo heb ik de krant nog nooit helemaal uitgelezen. En in mijn favoriete tijdschriften scan ik van zo’n 30% van de artikelen slechts de beelden, titels of streamers. Want ja, er zitten maar 24 uren in een dag. Herkenbaar?

Jouw klanten laten zich af en toe ook graag informeren via beelden

Omdat goede beelden (met eventueel een schriftelijke of mondelinge toelichting) net zoveel zeggen als woorden. Dat blijkt uit het onderzoek dat wij samen met de Universiteit van Utrecht deden: ‘Beelden zeggen meer dan woorden, toch?’ (2014). Onze klanten vragen ons ook steeds vaker om een filmpje, infographic of whiteboardanimatie voor hen te maken. Zo val je tenminste meer op (in veel gevallen) tussen al die andere informatie. Bovendien: vooral ingewikkelde, abstracte en saaie onderwerpen lenen zich perfect voor deze communicatiemiddelen! Zoals de whiteboardanimatie

Whiteboardanimaties zijn hip, leuk en informatief

Wat is een whitboardanimatie precies? Een whiteboardanimatie is een video waarin je iets promoot, uitlegt of verduidelijkt. Je ziet een whiteboard waarop met een stift iets wordt getekend. In de meeste whiteboardanimaties hoor je ook een voice-over. Maar in de Fokke en Sukke-strips in de Wereld Draait Door blijft het bij beelden, die voldoende zeggen.

3 tips voor als je een whiteboardanimatie laat maken of gaat maken

1. Gebruik een voice-over in plaats van een ondertiteling

Waarom? Omdat je de hersenen van de kijker dan het minste belast. Bij een animatie mét ondertiteling moet je kijker namelijk naar beelden kijken én een tekst lezen. Zijn ogen moeten dan steeds schakelen tussen de verschillende bronnen van informatie. Dit schakelen zorgt voor veel druk op het visuele kanaal van zijn werkgeheugen. Zo bestaat de kans dat hij belangrijke informatie mist. Kortom: laat de tekst bij een animatie dus uitspreken! Zo wordt de informatie verdeeld over zijn visuele en auditieve kanaal. En dus heeft hij meer ‘ruimte’ over om jouw boodschap te begrijpen. Zorg overigens wel voor een goede, duidelijke stem die past bij je boodschap. En bij je identiteit.

2. Houd het simpel

Geef alleen die informatie die jouw kijker nodig heeft om de boodschap te begrijpen. Gebruik dus bijvoorbeeld geen drukke achtergrondmuziek. Of opties om extra informatie over het onderwerp te bekijken. Dat vertroebelt de werkelijke boodschap alleen maar. En er blijft weer minder ruimte over in de hersenen van jouw kijker om die belangrijkste boodschap te begrijpen.

3. Vertel niet te veel té snel

Behandel je informatie niet te snel. Jouw kijker moet de tijd krijgen om beelden en woorden goed samen te voegen. Anders onthoudt hij te weinig van de boodschap. En bestaat de kans dat hij de boodschap onvoldoende begrijpt.

Laat je inspireren door onze whiteboardanimaties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: 3, 2, 1 ... actie!

    3, 2, 1 en … actie!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over visueel communiceren

    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips om visueel te communiceren

    3 tips om visueel te communiceren!

    Wil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.

    Lees meer pijltje
    Foto van een helm

    Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

    Burgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje