Afbeelding bij Vernieuwende content voor de website maken
23 oktober 2020: Loo van Eck

Vernieuwende content voor je website maken? Zó doe je dat

Webcontent  is meer dan tekst alleen. In dit artikel lees je 4 tips over hoe je je website fris en oorspronkelijk houdt.

Veel websites worden overspoeld door lappen tekst, tekst en nog eens tekst. Met hier en daar een afbeelding om de boel wat op te leuken. Maar is dat wel waar de bezoeker van een website op zit te wachten?

Niet iedere bezoeker is hetzelfde

Die vraag is niet zomaar te beantwoorden. Want niet iedere bezoeker is hetzelfde. Verschillende bezoekers hebben verschillende voorkeuren voor de manier waarop zij informatie tot zich nemen. Zo lezen sommige mensen het liefst een tekst, terwijl anderen het fijner vinden om een video te bekijken of naar een podcast te luisteren. Bovendien begrijpen sommige mensen beelden of audiofragmenten beter dan teksten.

Informatie op verschillende manieren presenteren

Daarom is het leuk én effectief om informatie op verschillende manieren op je website te presenteren. Lees 4 manieren anders dan tekst om je webcontent in een nieuw jasje te steken.

Webcontent gebruik eens een diagram

Tip 1 voor vernieuwende webcontent: gebruik eens een diagram

Lezers willen zo snel mogelijk informatie tot zich nemen. Het lezen van een tekst kan een aantal minuten duren, terwijl een diagram – als je dit goed vormgeeft – binnen een paar seconden af te lezen is.

Snelle manier om informatie over te dragen

Maar hoe gebruik je een diagram op je website? Je kunt bijvoorbeeld een cirkeldiagram inzetten om te laten zien hoe de gemiddelde dag van een werknemer eruitziet. Dit zie je op het diagram hieronder. Ook kun je bijvoorbeeld een lijndiagram gebruiken om veranderingen door de tijd heen weer te geven, zoals het aantal COVID-besmettingen in Nederland. Normaal gesproken zou je over dit soort onderwerpen al snel een hele alinea tekst schrijven, maar een diagram werkt een stuk efficiënter.

Webcontent maken voorbeeld van een diagram

webcontent stappenplan

Tip 2 voor vernieuwende webcontent: maak wat vaker een stappenplan

Met een stappenplan bied je de lezer structuur. Hij weet vooraf wat hij kan verwachten en kan de tekst hierdoor sneller en gemakkelijker lezen. Bovendien kan hij gerichter zoeken naar de informatie waar hij interesse in heeft. Daarnaast wordt je tekst behapbaar voor de lezer, doordat deze opgedeeld is in stukjes.

Symbolen = overzichtelijker

Een stappenplan kun je bijvoorbeeld gebruiken om de sollicitatieprocedure van jouw bedrijf weer te geven. Probeer hier dan ook visuele elementen in te verwerken, zoals symbolen die passen bij de stappen die je beschrijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de symbolen bij de tips in dit artikel!

Webcontent voeg video's en animaties toe

Tip 3 voor vernieuwende webcontent: voeg video’s en animaties toe

Zoals ik al eerder benoemde, is niet elke lezer hetzelfde. Zo zijn er veel mensen die liever video’s en animaties bekijken dan dat ze teksten lezen. Het is slim om op deze behoefte in te spelen.

Laat zien!

Daarnaast helpen video’s en animaties ook om informatie begrijpelijker te maken. Bijvoorbeeld omdat je dingen kunt laten zien die je niet meer in woorden hoeft uit te leggen. Welke informatie verwerk je dan in een video of animatie? Dat kan heel erg variëren. Van een ‘wie zijn wij’-filmpje op de website tot de uitleg van een complexe dienst die jouw bedrijft aanbiedt.

webcontent podcast

Tip 4 voor vernieuwende webcontent: maak eens een podcast

Wil je echt vernieuwende content maken? Speel dan in op de opkomst van nieuwe media, zoals podcasts. Ga bijvoorbeeld in gesprek met een professional uit jouw vakgebied. Of vraag klanten naar hun ervaringen met jouw bedrijf.

Je webcontent overal

Door het gebruik van een podcast hoef je niet per se zelf actief te vertellen hoe goed jouw bedrijf het doet, maar laat je dit aan de ander over. Dit maakt je boodschap ook gelijk een stuk geloofwaardiger! Een ander voordeel van podcasts is dat je doelgroep ze overal kan beluisteren: tijdens een wandeling door de natuur of onder het genot van een kop koffie in de tuin.

Wil je meer weten over het maken van content voor je website?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Lees meer over het maken van content

    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Training Content maken voor de Website

    Zo zet je content strategischer in

    Creëer een contentmap. Besteed social media uit. Kies bewust voor een communicatiemiddel. Houd rekening met de tijd die je klant heeft.

    Lees meer pijltje
    Foto van een helm

    Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

    Burgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje