Kaft een beeld zegt meer dan 1000 woorden
24 juni 2021: Mascha van Zwieten

Boekje: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, toch?

Met welk communicatiemiddel kunnen organisaties mensen het best informeren? Dat onderzochten we samen met Universiteit Utrecht.

Klanten vragen ons steeds vaker een infograhic of animatie te maken. Dat vinden we leuk om te doen. Maar begrijpen mensen deze middelen net zo goed als een tekst? Waarderen ze deze middelen ook? Moeten onze tekstschrijvers zich zorgen gaan maken? Veel vragen. Waar we nu een antwoord op hebben. 

Hip, maar ook effectief?

Infographics en animaties zijn leuk, hip en echt van deze tijd. Bovendien zijn het middelen waarmee je snel en overzichtelijk informatie kunt overbrengen. Ideaal. Want we zijn allemaal aan het rennen, vliegen en haasten. En je weet dat je publiek vaak het liefst zo weinig mogelijk tijd besteedt aan je berichten. Maar je wil je publiek wel voldoende informeren of duidelijk vertellen wat te doen.

Tijd voor een onderzoek

We vergeleken 3 verschillende communicatiemiddelen met elkaar: een tekst, een infographic en een animatie. De 3 middelen bevatten allemaal dezelfde informatie. Zo konden we meten of het communicatiemiddel invloed had op de mate waarin respondenten de informatie begrepen en waardeerden. Alle respondenten kregen na het bekijken van een boodschap dezelfde begrips- en waarderingsvragen.

Benieuwd naar de resultaten? Die vind je in ons boekje Een beeld zegt maar dan 1000 woorden, toch?

 

 

Wil je meer leren over communiceren met beelden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Moties en amendementen

    Waarom zien moties en amendementen eruit alsof ze in 1848 zijn geschreven?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over visueel communiceren

    Studenten op busstation_Idealis

    Hoe informeer je bewoners van verschillende nationaliteiten op een leuke en duidelijke manier?

    “Onze huurders zijn studenten van allerlei verschillende nationaliteiten, dus kiezen wij steeds vaker voor beeld."

    Lees meer pijltje
    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    Een whiteboardanimatie is een video waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje