Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven
14 februari 2022: Mascha van Zwieten

Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Ook voor je organisatiedoelen is bloggen zeker iets om mee aan de slag te gaan. Of, als je al regelmatig blogt, het eens wat professioneler aan te pakken.

Weet jij hoeveel blogsites er wereldwijd zijn?
a. 1 miljoen
b. 100 miljoen
c. 500 miljoen
d. 1,7 miljard

Het goede antwoord is meer dan 500 miljoen. Althans dat was het toen ik aan deze, jawel, blog begon te schrijven. Het aantal groeit snel verder. En de meeste blogsites bestaan uit flink wat blogs. Dat er zoveel blogsites en blogs zijn, is geen toeval. Het is namelijk een slimme manier om contact met je achterban te onderhouden, zowel privé als zakelijk.

Tips om zakelijke blogs te schrijven die boeiend zijn

Ik help je graag boeiende zakelijke blogs te schrijven. Met veel slimme tips en adviezen op basis van mijn eigen ervaring. Voor de volledigheid vertel ik eerst nog even wat een blog is. Daarna leg ik uit waarom zakelijk bloggen een goed idee is. Weet je dat allemaal al? Ga dan direct naar de alinea ‘3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je een blog gaat schrijven’.

Wat is een blog?

Een blog is een verzameling van informerende, amuserende of activerende berichten en artikelen die bij elkaar op een website staan. De term is afkomstig van ‘weblog’, oftewel een online logboek. De eerste blogs die verschenen leken sterk op dagboeken, zowel in de regelmaat waarin ze verschenen als het persoonlijke karakter dat ze hadden. Maar tegenwoordig zie je meer en meer zakelijke blogs.

Lekker informeel en reageren op elkaar

Een artikel dat verschijnt op een blog wordt overigens zelf ook vaak een blog genoemd. Lekker verwarrend dus. Andere veelgebruikte namen voor zo’n artikel zijn blogpost, bericht of content. De stijl is vaak informeel, ook in zakelijke blogs. Hierbij hoort dat lezers kunnen reageren op een blog en met elkaar over de inhoud kunnen discussiëren. Al zie je tegenwoordig steeds vaker dat de reactiemogelijkheid is uitgezet om spam te voorkomen.

Een geschiedenis van de blog in 2 alinea’s

Bloggen is in eerste instantie populair geworden door mensen die op persoonlijke titel schreven over hun belevenissen, interesses of hobby’s. Reisverslagen bijvoorbeeld. Een blog is een ideale manier om het thuisfront van je belevenissen op de hoogte te houden, zonder iedereen apart een e-mail te hoeven sturen. En het is veel sneller dan iedereen een kaart sturen. Door het interactieve karakter van een blog is het ook een prima medium om je ideeën over een bepaald onderwerp snel te verspreiden en er feedback op te vragen.

Blogs schrijven: van privé naar zakelijk

Het duurde niet lang of er ontstonden ook blogs met een meer zakelijk karakter. Allereerst waren dat vaak ICT-techneuten die schreven over de projecten waarmee ze bezig waren en de problemen die ze daarbij tegenkwamen. Lezers konden dan meedenken over oplossingen. En omgekeerd konden lezers vragen stellen over en feedback geven op producten die in ontwikkeling waren. Deze directe dialogen bleken een erg succesvolle manier om potentiële klanten en andere stakeholders bij de organisatie te betrekken. Zo succesvol, dat steeds meer organisaties besloten bloggen als marketinginstrument in te zetten.

Waarom zou je zakelijk bloggen?

Blogs zijn een prima middel om klanten en andere stakeholders te informeren over ontwikkelingen rond je organisatie, diensten of producten. Of om je visie op bepaalde zaken voor het voetlicht te brengen. Of om lezers te helpen met tips en adviezen. Maar het schrijven ervan kost tijd en dus ook geld. En het is zeker een investering als je die werkzaamheden uitbesteedt. Waarom zou je die investering doen? Enkele redenen daarvoor zijn:

  • Je laat zien dat je een expert bent in de onderwerpen waarover je schrijft.
  • Het schrijven zelf helpt je je eigen ideeën en intuïties meer concreet te maken.
  • Je maakt je organisatie toegankelijker doordat lezers kunnen reageren op een blog en zo laagdrempelig met een vakspecialist kunnen communiceren.

Laat mensen kennismaken met je organisatie

3 goede redenen nietwaar? Toch staat de meest genoemde reden om als organisatie zakelijk te bloggen er nog niet bij. Dat is namelijk: meer mensen kennis laten maken met je organisatie. Want blogs zijn een ideale basis voor berichten in je social media of nieuwsbrieven. En Google en andere zoekmachines houden ook erg van blogs. Als je de juiste termen gebruikt in je zakelijke blogs zorgen die zoekmachines voor een hele stoet nieuwe mensen op je site.

Lees ook: Content creëren op een strategische manier. Daarin lees je waarom het beter is te stoppen met het maken van content alleen om je website, nieuwsbrief en magazines te vullen. En je ontdekt hoe je je creatieve inspanningen op een strategische manier inzet.

3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je een blog gaat schrijven

Als je blogs gaat schrijven wil je graag dat mensen ze met plezier lezen. Maar hoe zorg je daarvoor? Begin met het maken van een goed werkplan. Dat doe je door het onderwerp, publiek en doel van je blogpost te bepalen. Stel jezelf deze 3 vragen:

  • Waar gaat mijn blog over?
  • Wie zijn mijn lezers?
  • Wat wil ik met mijn blog bereiken?

Lengte, moeilijkheidsgraad en opbouw

De antwoorden op deze 3 vragen bepalen samen de lengte, moeilijkheidsgraad en opbouw van je blog. Een antwoord op de eerste vraag heb je waarschijnlijk al, want waarom zou je een blog gaan schrijven als je nog niet eens een onderwerp weet. Ook het antwoord op de tweede vraag ken je waarschijnlijk al. Zorg je er wel voor dat je echt rekening houdt met het kennis-, interesse- en taalniveau van de lezer? Aan de derde vraag besteden de meeste blogschrijvers veel te weinig aandacht. Daarom ga ik daar wat dieper op in.

Maak een keuze: informeer, interesseer of activeer!

Je blog wordt het beste als je 1 van deze 3 doelen kiest:

  • Informeren (nieuws brengen)
  • Interesseren (amuseren en/of kennis overdragen)
  • Activeren (overtuigen)

Kan een informatieve blog amusant zijn? Jawel, maar als het hoofddoel nieuws brengen is, mag het amuseren de duidelijkheid niet in de weg zitten. Hetzelfde geldt voor activeren. In de praktijk zie je vaak dat een schrijver niet duidelijk voor 1 hoofddoel kiest en met zijn blog alle doelen mist. Heb je een hoofddoel gekozen, kies dan hieronder de bijbehorende aanpak.

Hoe schrijf je een blog als je belangrijk nieuws hebt?

Denk je interessant nieuws te hebben voor je lezers, dan is het een prima idee hierover een blog te schrijven. Maar …. laten we eerst eens even kijken of datgene wat jij zo nieuwswaardig vindt, dat ook voor de lezers is. Dat doe je door je onderwerp langs de ABABA-ladder te leggen:

Actueel
Het onderwerp speelt nu, is actueel voor de lezer.

Belangrijk

Het onderwerp is belangrijk voor je doelgroep.

Afwijkend

Het onderwerp wijkt af van het normale.

Beroemd

Het onderwerp gaat over of komt van een bij je lezers bekend persoon.

Autoriteit

Het onderwerp gaat over of komt van een autoriteit.

Hoe beter je onderwerp op deze punten scoort, hoe meer kans dat je doelgroep het onderwerp net zo nieuwswaardig vindt als jij.

Duidelijk en snel

Een nieuwsbericht gaat altijd over 1 onderwerp. Je wilt dat je lezers het nieuws snel en gemakkelijk tot zich kunnen nemen. De beste structuur daarvoor is:

Pakkende kop
Beschrijf in de kop compact de inhoud van je bericht. Op een pakkende manier. Je wilt de lezer alvast een beetje informeren en tegelijkertijd prikkelen om verder te lezen.

Samenvattende intro
Geef in je intro een samenvatting van je nieuws. Dat doe je door kort antwoord te geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Oprolbare tekst
In de rest van je blog geef je alle andere informatie waarvan je denkt dat de lezer die belangrijk vindt. Doe dat ‘oprolbaar’. Dit betekent dat je de informatie die het meest nieuwswaardig is eerst vertelt. En dat je eindigt met extra uitleg, achtergrondinformatie of verwijzingen naar blogs waar de lezer meer informatie over het onderwerp kan vinden.

Hoe schrijf je een blog als je wilt amuseren en/of kennis wilt overdragen?

Als je blog slecht scoort op de ABABA-ladder is je onderwerp geen nieuws voor de lezer. Dit wil niet zeggen dat datgene waarover je wilt gaan schrijven niet interessant is. Integendeel, je hebt misschien wel kennis die van grote waarde is voor de lezer. Of een amusant verhaal te vertellen. In vergelijking met een nieuwsbericht zul je in deze gevallen alleen wel wat meer moeite moeten doen om de lezer duidelijk te maken dat je blog de moeite waard is. Dit doe je zo:

Een prikkelende kop
Je wilt de aandacht van de lezer trekken. Verplaats je dus in je doelgroep, bedenk waarop die aanslaat en laat je creativiteit de vrije loop. Enkele voorbeelden:

      • Citaat: ‘In de beperking toont zich de meester’
      • Belofte: 7 tips voor betere professionele gesprekken (het soort titel dat ik heb gekozen voor deze blog)
      • Vervreemding: Man bijt hond
      • Tegenstelling: De Nederlandse jeugd is vroeg oud
      • Alliteratie: Victor en Vincent vinden vijf vieze vijvers
      • Overdrijving: 1001 manieren om snel schathemeltjerijk te worden
      • Vooroordeel: Wie een dt-fout maakt is dom
      • Bekende dichtregel: ‘God in ‘t diepst van mijn gedachten’

Een boeiend intro
Heb je de aandacht van de lezer? Dan wil je die vasthouden. De veiligste manier is in je intro een leeswijzer op te nemen waarin je vertelt wat de lezer in de rest van je blog allemaal kan verwachten. Op basis van die informatie kan de lezer dan besluiten of je blog interessant genoeg voor hem is. Je kunt ook kiezen voor een intro met een grotere amusementswaarde:

      • Vertel een grappige anekdote
      • Laat de lezers een spannende of herkenbare scene meebeleven
      • Stel je lezers een meerkeuzevraag
      • Zet je lezers op het verkeerde been

Een structuur vol haakjes
Zeker online lezen veel mensen een blog niet van kop tot staart. Ze scrollen door de tekst en haken in daar waar ze denken dat het interessant of amusant wordt. Zorg dus dat je blog voldoende haakjes heeft om de lezer te vangen. Breng structuur aan met alinea’s en kopjes die duidelijk aangeven welke informatie de lezer in een alinea kan verwachten. Of kopjes die om een andere reden de aandacht trekken. En gebruik niet te veel verwijzingen naar eerdere passages in je blog, zodat ook lezers die een paar alinea’s hebben overgeslagen zonder moeite verder kunnen lezen.

Hoe schrijf je een blog als je de lezer wilt activeren?

Heb je als doel de lezer te motiveren een bepaalde actie uit te voeren? Bijvoorbeeld lid te worden van je nieuwsbrief. Of wil je zijn mening veranderen over een onderwerp? Bijvoorbeeld over de vraag of het is toegestaan fruit op je pizza te leggen? Dan sta je voor de opdracht een blog te schrijven waarmee je de lezer activeert. Dat is absoluut geen gemakkelijke opgave. Nog meer dan bij de andere 2typen blogs zul je namelijk je lezers heel goed moeten kennen.

Sluit heel precies aan op het leesmotief

Waarom zou de lezer je blog willen lezen? Waarom zou hij je boodschap omarmen? Welke wens gaat daarmee in vervulling? Welke angst wordt daarmee opgelost? Het zijn dit soort vragen waarop je een superpassend antwoord moet weten als je de lezer wilt activeren. En dat vraagt inlevingsvermogen. Want het is niet je boodschap, maar je doelgroep die het leesmotief bepaalt. Tandpasta verkopen aan volwassenen doe je bijvoorbeeld door te wijzen op het belang van gezonde tanden. Maar wil je tandpasta aan tieners verkopen? Dan maak je meer kans als je laat zien dat ze dankzij jouw tandpasta sneller leuk gevonden worden door leeftijdsgenoten.

Een prikkelende kop en intro
Net als bij een interesseblog moet je de aandacht trekken met een kop en intro die nieuwsgierig maken.

Overtuigende argumenten
Dit klinkt misschien als een dooddoener, want je begrijpt zelf ook wel dat argumenten die niet overtuigen weinig toevoegen aan je activerende blog. Toch kom je ze nog veel te vaak tegen. De schrijver denkt dan nog te veel vanuit zichzelf of de eigen diensten en producten. Terwijl de lezer juist wil weten wat hij eraan heeft. Dus niet: ‘deze wasmachine centrifugeert tot 3000 toeren.’ Maar: ‘je haalt de was kurkdroog uit de machine.’

Onweerlegbare bewijzen
Je hebt de lezer te pakken dankzij jouw lezersgerichte benadering en overtuigende argumenten. Goed werk! Nu moet je hem nog over de streep trekken om jouw mening over te nemen. Of om tot de door jouw gewenste actie over te gaan. Dat doe je met bewijzen. Liefst met feiten en verwijzingen naar betrouwbare bronnen. Of met testimonials van mensen die de lezer zijn voorgegaan in een actie, bij voorkeur van mensen waarin de lezer zich herkent of die hij als autoriteit beschouwt.

Hoe schrijf je boeiend van begin tot eind?

Met de juiste opbouw en inhoud alleen ben je er nog niet. Ook je schrijfstijl is van belang als je de lezer bij de les wilt houden. Je hebt vast al eens ergens gelezen dat je beter geen moeilijke woorden kunt gebruiken. Of alleen als je zeker weet dat de lezer ze begrijpt. En dat je je zinnen en alinea’s niet te lang moet maken. En dat je zo min mogelijk overbodige hulpwerkwoorden (worden, kunnen, zullen) moet gebruiken. Dat is allemaal waar. Maar blogs schrijven die lezers echt boeien, vraagt om meer dan alleen duidelijk schrijven.

Durf creatief te zijn

Om in je blogs je lezers telkens weer van begin tot eind te boeien, moet je je schrijftalent durven aan te spreken. Het belangrijkste woord in de vorige zin? Inderdaad: durven, vandaar dat ik het cursief heb gemaakt. Ook in zakelijke blogs is ‘durven’ een van de belangrijkste voorwaarden om lezers te boeien. Alle professionele copywriters weten dat. Niets om voor terug te deinzen overigens. Met wat hulp en oefenen kom je een heel eind. Ik help je graag op weg met een paar aandachtspunten.

Kies een verrassend perspectief

Veel schrijvers kiezen automatisch een redactioneel perspectief (Veel scholieren rennen dagelijks de school uit) of een persoonlijk perspectief (Iedere dag zie ik veel scholieren de school uitrennen) als ze zakelijk bloggen. Daar is niets mis mee. Maar durf je blogs ook eens een andere sfeer mee te geven, door een van de volgende perspectieven te kiezen:

Vertellersperspectief
Daar gaat de bel. Snel trek ik mijn jas aan. Samen met mijn klasgenootjes ren ik de school uit.

Bronnenperspectief
Uit onderzoek van het Nationaal Bureau voor Schooldagsluitingen blijkt dat veel scholieren zich zeer snel voortbewegen als ze de school verlaten.

Reportageperspectief
Ik sta hier voor een school, waar het zojuist nog stil was, maar waar het lawaai nu oorverdovend is. Er komen zo’n 200 leerlingen het gebouw uit rennen.

Literair perspectief
Peter heeft haast, blij als hij is dat de saaie lange schooldag erop zit. Het is druk in de gang. Iedereen duwt iedereen. Eenmaal bij de deur aangekomen, ziet Peter het grote schoolplein uitnodigend voor zich liggen. Hij zet het op een rennen.

Interviewperspectief
Ik sta hier naast Petertje.

      • ‘Waarom hijg je zo?’
      • ‘Ik ben net de school uitgerend.’

Gebruik een paar regels staccato

Je blogs wat vaart geven? Emoties laten zien? Schrijf staccato.
Maar pas op! Overdrijf niet.
Hele lappen tekst in staccato? Een slecht idee.

Denk eens in beeld of geluid

De meeste blogs bestaan voornamelijk uit tekst, maar daartoe hoef je je niet te beperken. Video’s, afbeeldingen, infographics of geluidsfragmenten kunnen ook prima in een zakelijke blog, al dan niet in combinatie met elkaar. Een grafiek of infographic maakt soms in 1 oogopslag meer duidelijk dan 5 alinea’s tekst. Een leuke afbeelding brengt wat lucht in je tekst en verhoogt de kans dat lezers je blog delen op social media. Zorg wel dat je beeldmateriaal echt past bij de inhoud van je blog. Anders leidt het te veel af .

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Content maken voor je website

    Dit is nou wat een tekstschrijver de hele dag doet

    “Rikke-tikke-tik, mijn computer en ik. Ik kijk naar het scherm met een kennersblik. Ik weet wat ik doe, dat zie je in een ogenblik.”

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje