Zomaar wat woorden achter elkaar plakken kunnen we allemaal. Maar daarmee heb je nog geen tekst die een lezer graag leest. Wil je een artikel schrijven dat de lezer echt boeit? Dan moet je wat meer moeite doen.
Waar begin ik? Hoe bouw ik een artikel op? Hoe maak ik mijn tekst aantrekkelijk voor de lezer? Zomaar 3 vragen waarmee veel mensen worstelen als ze een artikel aan het schrijven zijn. Jij misschien ook wel. Geen paniek. Hulp is vlakbij. In deze blog vind je 5 tips die je helpen een artikel te schrijven waarmee je de lezer van begin tot eind boeit.
Maak voordat je een artikel gaat schrijven een werkplan. In een werkplan beantwoord je 3 vragen:
Het antwoord op deze 3 vragen bepaalt de lengte, de moeilijkheidsgraad en de opbouw van het artikel.
Het doel van je tekst bepalen, is het lastigste onderdeel van je werkplan. Een artikel kan 1 van de volgende 3 doelen hebben:
Het doel bepaalt de opbouw van de tekst.
Zeker als je een interesseartikel of een motiverend artikel schrijft. Bijvoorbeeld:
Door jouw creatieve kop, heb je je lezer je artikel ingetrokken. Nu is het jouw taak om zijn aandacht vast te houden. Dat doe je door een boeiend intro te schrijven. Dit is extra belangrijk voor interesseartikels en motiverende artikels. Een aantal ideeën:
Hiermede. Indien. Alsmede. Inzake. Gelieve. Allemaal woorden die we in de spreektaal eigenlijk nooit horen, maar in teksten wel regelmatig terugzien. Dat is best vreemd. Deze woorden creëren afstand en zijn lastig om te lezen. Zeker als je doelgroep niet veel leest, kunnen ze een tekst onbegrijpelijk maken. De oplossing? Gebruik geen woorden in je artikelen die je in spreektaal ook niet gebruikt. Weg dus met inzake, indien en conform! Vervang ze voor over, als en volgens.
Je haalt extra veel effect uit je schrijfinspanningen als je strategisch nadenkt over het maken en plaatsen van content. Dit betekent dat je voordat je begint met schrijven een antwoord verzint op het wat, waarom, voor wie, waar en hoe van je boodschap. Het helpt je je artikel te brengen naar dat kanaal waar je doelgroep veel is. En je artikel (of andere content-uiting) precies op maat te maken voor je doelgroep en het kanaal.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.
Lees meerLees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.
Lees meer“Rikke-tikke-tik, mijn computer en ik. Ik kijk naar het scherm met een kennersblik. Ik weet wat ik doe, dat zie je in een ogenblik.”
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer