Beeld bij: Hoe schrijf je een artikel dat van begin tot einde boeit?
30 augustus 2018: Esther Kleverlaan

Hoe schrijf je een artikel dat je lezer van begin tot eind boeit?

Zomaar wat woorden achter elkaar plakken kunnen we allemaal. Maar daarmee heb je nog geen tekst die een lezer graag leest. Wil je een artikel schrijven dat de lezer echt boeit? Dan moet je wat meer moeite doen.

Waar begin ik? Hoe bouw ik een artikel op? Hoe maak ik mijn tekst aantrekkelijk voor de lezer? Zomaar 3 vragen waarmee veel mensen worstelen als ze een artikel aan het schrijven zijn. Jij misschien ook wel. Geen paniek. Hulp is vlakbij. In deze blog vind je 5 tips die je helpen een artikel te schrijven waarmee je de lezer van begin tot eind boeit.

Tip 1: artikel schrijven? bezint eer ge begint!

Maak voordat je een artikel gaat schrijven een werkplan. In een werkplan beantwoord je 3 vragen:

  1. Waar gaat mijn tekst over? (Onderwerp)
  2. Wie zijn mijn lezers? (Doelgroep)
  3. Wat wil ik met mijn tekst bereiken? (Doel)

Het antwoord op deze 3 vragen bepaalt de lengte, de moeilijkheidsgraad en de opbouw van het artikel.

Tip 2: bepaal het doel van je tekst.

Het doel van je tekst bepalen, is het lastigste onderdeel van je werkplan. Een artikel kan 1 van de volgende 3 doelen hebben:

  1. Informeren (je artikel bevat nieuws)
  2. Interesseren (je artikel bevat geen nieuws)
  3. Motiveren (je wilt dat je lezer iets gaat doen na het lezen van je tekst)

Het doel bepaalt de opbouw van de tekst.

Tip 3: kies een creatieve kop.

Zeker als je een interesseartikel of een motiverend artikel schrijft. Bijvoorbeeld:

  • Gebruik een citaat.
  • Laat je kop rijmen.
  • Beschrijf een vooroordeel.
  • Zorg voor vervreemding (zet je lezer bijvoorbeeld op het verkeerde been).
  • Stel een vraag.

Tip 4: steel de show in je intro.

Door jouw creatieve kop, heb je je lezer je artikel ingetrokken. Nu is het jouw taak om zijn aandacht vast te houden. Dat doe je door een boeiend intro te schrijven. Dit is extra belangrijk voor interesseartikels en motiverende artikels. Een aantal ideeën:

  • Laat de lezer een scène meebeleven.
  • Maak een woordspeling.
  • Som een aantal feiten op.
  • Werk een metafoor uit.

Tip 5: gebruik eigentijdse woorden als je een artikel schrijft.

Hiermede. Indien. Alsmede. Inzake. Gelieve. Allemaal woorden die we in de spreektaal eigenlijk nooit horen, maar in teksten wel regelmatig terugzien. Dat is best vreemd. Deze woorden creëren afstand en zijn lastig om te lezen. Zeker als je doelgroep niet veel leest, kunnen ze een tekst onbegrijpelijk maken. De oplossing? Gebruik geen woorden in je artikelen die je in spreektaal ook niet gebruikt. Weg dus met inzake, indien en conform! Vervang ze voor over, als en volgens.

Extra tip: zet je artikel strategisch in.

Je haalt extra veel effect uit je schrijfinspanningen als je strategisch nadenkt over het maken en plaatsen van content. Dit betekent dat je voordat je begint met schrijven een antwoord verzint op het wat, waarom, voor wie, waar en hoe van je boodschap. Het helpt je je artikel te brengen naar dat kanaal waar je doelgroep veel is. En je artikel (of andere content-uiting) precies op maat te maken voor je doelgroep en het kanaal.

 

Doe mee met onze training Artikelen en blogs schrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Lees meer pijltje
    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Content maken voor je website

    Dit is nou wat een tekstschrijver de hele dag doet

    “Rikke-tikke-tik, mijn computer en ik. Ik kijk naar het scherm met een kennersblik. Ik weet wat ik doe, dat zie je in een ogenblik.”

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje