Beeld bij: Surfers willen eerst de krenten en dan de pap
26 februari 2020: Esther Kleverlaan

Surfers willen eerst de krenten, dan de pap

Er zijn 3 eisen die wij aan een website stellen: helder, helder, helder!
Een goede website is helder op alle fronten: taalgebruik, structuur en navigatie.

Taalgebruik: binnen 2 seconden geïnteresseerd.

Google maakt van ons snelle en vluchtige zoekers. Vinden we de juiste informatie niet op een site? Dan weten we dat er nog minstens 50 andere relevante zoekresultaten beschikbaar zijn. We willen niet meer te lang zoeken naar relevantie. Helderheid in je taalgebruik zorgt ervoor dat de lezer binnen 2 seconden weet:

  • of de website interessant en relevant voor hem is;
  • hoe hij meer informatie kan krijgen.

Structuur: binnen 9 seconden overtuigd.

Surfers willen eerst de krenten en dan de pap. Je hebt 9 seconden om de lezer te informeren of te activeren verder te lezen. Tel maar eens tot 9. Deze 9 seconden zijn zo voorbij en in die tijd moet je overtuigen. Dat betekent: kiezen. Je kunt niet alles direct kwijt. Dus geef alleen de kernboodschap, in zeer duidelijke taal.

Navigatie: binnen 3 muisklikken geïnformeerd.

Iedere muisklik is te veel. Zorg daarom dat de lezer maximaal 3 keer hoeft te klikken om de volledige informatie te krijgen. Bouw deze informatie op in laagjes:

  • Kernboodschap: Wij verkopen goedkope skelters
  • Uitleg: We hebben 20 verschillende modellen + prijsinformatie
  • Achtergrondinformatie: alles over materialen en levertijden

Klaar om je website te gaan maken? Nog niet helemaal. Stel jezelf eerst 3 vragen.

Waarvoor is je website?

Kies bij het maken van de site het doel van je site. Het doel bepaalt namelijk alles: taalgebruik, opbouw, inhoud. Een verkoopsite is anders dan een journalistieke site. Een voorlichtende site wijkt af van een funsite. Kan een site meerdere doelen tegelijk hebben? Het is lastig, maar zeker mogelijk. Als je maar een zeer duidelijke splitsing maakt!

Voor wie is je website?

Voor wie schrijf je? Heb je geen idee? Hou dan maar op! Je site slaat alleen aan als je weet wie je lezers zijn. Wat zijn hun motieven? Wat zijn hun vooroordelen? Wat vinden ze boeiend? Zijn ze gevoelig voor rationele of emotionele argumenten. En … hoe speel je hierop in?

Wat is de toon op je website?

Je site heeft succes als je in de juiste taal de juiste dingen zegt. Het is niet alleen wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. Serieus of populair? Vriendelijk of dwingend? Ouderwets of modern? Persoonlijk of afstandelijk? Eenvoudig of ingewikkeld? Heel veel keuzes. Wat is nou slim? Dat zijn de keuzes die aansluiten bij de lezer en de situatie. Zorg dus dat je je lezers kent.

Maak je website kloppend.

Krijg ik geen error als ik ergens op klik? Zijn alle links actief? Is de navigatie logisch? Hoeft de bezoeker niet te lang te zoeken naar informatie? En nog belangrijker: volgt de navigatie de denklijn van de lezer? Sluit het aan bij zijn informatiebehoefte? De navigatie van een site is heel belangrijk. Navigeren mag niet opvallen. Ga maar eens na: als je te lang moet zoeken naar de informatie waar je behoefte aan hebt, haak je na verloop van tijd af.

Niet alles hoeft op je website.

En heb je eenmaal een website, zorg dan dat deze blijft aansluiten bij je doel, bezoekers en toon. Niet ieder berichtje hoeft op de site. Misschien is LinkedIn soms een beter middel. Of een brief of een brochure? Of een telefoontje? Of een app? De maatschappij verandert snel. En daarmee de rol van de media die je het beste kunt gebruiken. Ga bewust om met je communicatiemiddelen en ken je lezer. Meer hierover lees je in onze blog over content mapping.

 

Volg onze training Content maken voor de website

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over online content

    Beeld bij: Het effect van ChatGPT

    Het effect van ChatGPT: schrijven wordt comfortabeler

    Wat is het effect van ChatGPT op het schrijven in organisaties? Martijn Jacobs vertelt er meer over …

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Schrijven voor social media: 5 tips

    Schrijven voor social media: 5 tips!

    Hoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje