Er zijn 3 eisen die wij aan een website stellen: helder, helder, helder!
Een goede website is helder op alle fronten: taalgebruik, structuur en navigatie.
Google maakt van ons snelle en vluchtige zoekers. Vinden we de juiste informatie niet op een site? Dan weten we dat er nog minstens 50 andere relevante zoekresultaten beschikbaar zijn. We willen niet meer te lang zoeken naar relevantie. Helderheid in je taalgebruik zorgt ervoor dat de lezer binnen 2 seconden weet:
Surfers willen eerst de krenten en dan de pap. Je hebt 9 seconden om de lezer te informeren of te activeren verder te lezen. Tel maar eens tot 9. Deze 9 seconden zijn zo voorbij en in die tijd moet je overtuigen. Dat betekent: kiezen. Je kunt niet alles direct kwijt. Dus geef alleen de kernboodschap, in zeer duidelijke taal.
Iedere muisklik is te veel. Zorg daarom dat de lezer maximaal 3 keer hoeft te klikken om de volledige informatie te krijgen. Bouw deze informatie op in laagjes:
Klaar om je website te gaan maken? Nog niet helemaal. Stel jezelf eerst 3 vragen.
Kies bij het maken van de site het doel van je site. Het doel bepaalt namelijk alles: taalgebruik, opbouw, inhoud. Een verkoopsite is anders dan een journalistieke site. Een voorlichtende site wijkt af van een funsite. Kan een site meerdere doelen tegelijk hebben? Het is lastig, maar zeker mogelijk. Als je maar een zeer duidelijke splitsing maakt!
Voor wie schrijf je? Heb je geen idee? Hou dan maar op! Je site slaat alleen aan als je weet wie je lezers zijn. Wat zijn hun motieven? Wat zijn hun vooroordelen? Wat vinden ze boeiend? Zijn ze gevoelig voor rationele of emotionele argumenten. En … hoe speel je hierop in?
Je site heeft succes als je in de juiste taal de juiste dingen zegt. Het is niet alleen wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. Serieus of populair? Vriendelijk of dwingend? Ouderwets of modern? Persoonlijk of afstandelijk? Eenvoudig of ingewikkeld? Heel veel keuzes. Wat is nou slim? Dat zijn de keuzes die aansluiten bij de lezer en de situatie. Zorg dus dat je je lezers kent.
Krijg ik geen error als ik ergens op klik? Zijn alle links actief? Is de navigatie logisch? Hoeft de bezoeker niet te lang te zoeken naar informatie? En nog belangrijker: volgt de navigatie de denklijn van de lezer? Sluit het aan bij zijn informatiebehoefte? De navigatie van een site is heel belangrijk. Navigeren mag niet opvallen. Ga maar eens na: als je te lang moet zoeken naar de informatie waar je behoefte aan hebt, haak je na verloop van tijd af.
En heb je eenmaal een website, zorg dan dat deze blijft aansluiten bij je doel, bezoekers en toon. Niet ieder berichtje hoeft op de site. Misschien is LinkedIn soms een beter middel. Of een brief of een brochure? Of een telefoontje? Of een app? De maatschappij verandert snel. En daarmee de rol van de media die je het beste kunt gebruiken. Ga bewust om met je communicatiemiddelen en ken je lezer. Meer hierover lees je in onze blog over content mapping.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Wat is het effect van ChatGPT op het schrijven in organisaties? Martijn Jacobs vertelt er meer over …
Lees meerStop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerHoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer