Beeld bij: Aandacht trekken met vervreemding
17 september 2020: Mascha van Zwieten

Aandacht trekken met vervreemding en 3 andere approaches

Vervreemding. En nog 3 andere approaches. Om succesvol aandacht te trekken voor je product of dienst.

‘Huh?!’, dacht ik toen ik vanmorgen naar de radio luisterde op weg naar kantoor. Ik hoorde een vrouw op een ernstige manier tegen haar man zeggen: “Schat, ik moet je iets vertellen … We hebben een woekerpolis”. ‘Ai, een woekerpolis’, flitste er door mijn gedachten. En daarna hoorde ik uitbundige blijdschap bij de man en de vrouw. “Jippie! We hebben een woekerpolis!”. ‘Jippie? Zit ik er dan helemaal naast? Een woekerpolis is toch zo’n beleggingsverzekering met verborgen hoge kosten, waardoor de beloofde eindkapitalen nooit bereikt worden? Waar je dus enorm van baalt’, vroeg ik mij twijfelend af. Heel even stond ik op het verkeerde been, daarna begreep ik het meteen.

De vervreemdings-approach.

Consumentenclaim gebruikt de vervreemdings-approach. Een reclame die de aandacht trekt door de luisteraar even te verwarren. En dat lukte bij mij en ook bij veel andere luisteraars. Zelfs Editie NL maakte er een nieuwsitem over. Natuurlijk: ook de inhoudelijke boodschap is erg interessant, want het sluit aan op de belangrijkste behoefte van de mensen met een woekerpolis: zij kunnen misschien geld terugkrijgen. In ieder geval: het luistermotief is aantrekkelijk verpakt!

Wat is een approach eigenlijk?

Een approach is een manier waarop je je reclameboodschap verpakt. Die boodschap is niet je product of dienst, maar iets wat dat product of die dienst oplevert voor de klant: het koopmotief. Vaak zijn er meerdere motieven om een product of dienst aan te schaffen, maar je kiest de belangrijkste voor jouw doelgroep uit. Dat koopmotief verpak je vervolgens op een manier die de aandacht trekt van de luisteraar (of lezer bij schriftelijke commerciële uitingen).

3 andere pakkende approaches voor je reclameboodschap.

Een wervende reclameboodschap leid je in met een pakkende approach. Laat alle clichés dus achter je, want ‘Herkent u dat …’, ‘Het is weer zover …’ zijn slaapverwekkend. Ik geef uitgebreide voorbeelden van pakkende approaches die wij zelf maakten om aandacht te trekken voor onze communicatietrainingen …

1. Meedoen-approach: want wie houdt er niet van een spelletje?

Nodig de lezer uit door bijvoorbeeld te starten met een vraag. Zo deden wij dat om onze nieuwe incompanytraining ‘Anders denken, anders schrijven’ aandacht te geven:

Maakt u weleens een denkfout? Ik denk het wel …
We gaan het gewoon even testen:

Marjan is 31 jaar oud, single, openhartig en zeer intelligent. Ze is afgestudeerd in de filosofie. Als student heeft ze zich beziggehouden met discriminatie en sociaal onrecht en heeft ze deelgenomen aan demonstraties tegen kernenergie. Wat is waarschijnlijker?

A. Marjan is bankbediende
B. Marjan is bankbediende en actief in een feministische beweging.

Het antwoord? Onderaan dit artikel.

Denken en schrijven zijn als een getrouwd stel
… <hier beginnen we pas over onze training>

2. Vooroordeel-approach: want wie vindt het niet prettig om zijn idee over iets bevestigd te zien?

Trek de aandacht met een kop waarin je een herkenbaar vooroordeel van je lezer bevestigt. Of je het er nu mee eens bent of niet. Zo wilden wij aandacht voor een format (en de training daarover) dat we ontwikkelden voor gemeenten, waardoor raadsleden hun voorstellen sneller en beter kunnen lezen. En waardoor beleidsadviseurs deze voorstellen ook sneller en strategischer kunnen schrijven. De mailing stuurden we naar gemeentesecretarissen en beleidsmedewerkers. Zij lazen razendsnel door nadat zij deze kop en intro lazen …

Raadsleden zijn lui en kunnen niet lezen …
Iedere keer merkt u het weer. Raadsleden die de raadsvoorstellen niet goed lezen. Die de voorstellen maar half lezen. Die de voorstellen helemaal niet lezen. Hebben ze geen zin, kunnen ze niet lezen?

Welnee: ze zijn overvoerd!

De drukke baan, alle verantwoordelijkheden, de stápels stukken die ze door moeten lezen… Geen wonder dat een raadslid niet ieder voorstel van A tot Z uitpluist. Want hoe dik zijn de raadsvoorstellen van de gemeente @? Hoe toegankelijk en concreet?

Zorg voor een raadsvoorstel op maat

3. Anekdote-approach: want wie luistert er niet graag naar een verhaal?

Verhalen raken je, laten je luisteren en spreken tot de verbeelding! Bovendien kun je veel duidelijk maken met een verhaal. Om het verbeteren van baliegesprekken in ziekenhuizen onder de aandacht te brengen, begon ik met een waargebeurd verhaal over een vriendin van mij …

Nathalie aan de balie in het ziekenhuis …

“Uw ponskaartje alstublieft?”
“Uuh … ponskaartje? Nee, die heb ik in de paniek niet kunnen pakken.”
“Aan het einde van de gang rechts kunt u die laten maken, er staat nu wel een rij.”
“Pfff … oooh … maar, mijn zoontje …”
“Zonder ponskaartje kan ik u niet helpen mevrouw. Meneer, kan ik ú helpen?”

Een half uur eerder in de tuin van Nathalie …

Nova kan ontzettend hoog en hard schommelen. Haar broertje Julian van 1,5 jaar wil daar niets van missen. Plots wordt hij met een enorme zwieper door zijn zus gelanceerd, met zijn gezichtje bovenop een scheefliggende tegel. Gegil, gehuil en heel veel bloed. Na een hectisch autoritje komt Nathalie in lichte paniek eindelijk met haar kroost aan in het ziekenhuis.

Nathalie verdient toch een betere behandeling aan de balie?

 

Er zijn zoveel dingen die meer aandacht trekken dan jouw product of dienst.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips voor een scorende mailing

    3 tips voor een scorende mailing

    Hoe trek je de aandacht? Hoe overtuig je de klant? En hoe zorg je voor actie? 3 tips om een scorende mailing te schrijven!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje