Beeld bij: Poster: het alfabet van begrijpelijke taal
25 oktober 2022: Mascha van Zwieten

Voor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal

Voor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal. 26 tips die je helpen duidelijker te schrijven. Van A tot Z.

De A is van Actief.
De B is van Belangrijk.
De C is van Concreet.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Sterker nog …

… we zijn zo daadwerkelijk nog even doorgegaan. Totdat we het hele alfabet compleet hadden. Van A tot Z. Het resultaat? 26 tips die je helpen om begrijpelijk te schrijven.

Poster: Het alfabet van begrijpelijke taal

Je vindt alle 26 schrijftips, van A tot Z, op onze poster Het alfabet van begrijpelijke taal. Download de poster, print hem uit en hang hem aan je muur.

Iedereen heeft het recht om te begrijpen.

We maakten deze poster omdat wij vinden dat iedereen het recht heeft om te begrijpen. Jij als schrijver speelt daar een belangrijke rol in. Zeker als je voor je werk met veel verschillende mensen contact hebt. Maak hun leven iets gemakkelijker. Schotel ze begrijpelijke teksten voor.

Tips voor al je teksten

Benieuwd hoe het alfabet van begrijpelijke taal eruitziet? Je ziet het hieronder. Pas onze tips toe in alle teksten die je schrijft.

De A is van Actief.

Schrijf actief. Dus vermijd zoveel mogelijk de lijdende vorm. En schrap onnodige werkwoorden.

De B is van Belangrijk.

Schrijf alleen die informatie op die (mogelijk) belangrijk is voor de lezer.

De C is van Concreet.

Geef de lezer altijd concrete informatie. Dus noem bedragen, nummers, tijden, namen …

De D is van Dialoog.

‘Spreek’ de lezer aan met ‘u’ of ‘je’. En jij bent dan ‘ik’ of ‘wij’. Een gesprek op papier dus.

De E is van Effectief.

Zorg dat je tekst je doel bereikt. Weet de lezer nu wat hij moet weten? Doet de lezer nu wat jij wilt dat hij doet?

De F is van Foutloos.

Beheers de Nederlandse spelling- en grammaticaregels. Schrijf altijd foutloos.

De G is van Gevoel.

Helder én vriendelijk zijn? Gebruik woorden als ‘helaas’, ‘graag’, ‘ik kan me voorstellen’ …

De H is van Helder.

Schrijf woorden die de lezer kent. Maak eenvoudige zinsconstructies.

De I is van Interessant.

Is de inhoud van je tekst niet zo interessant voor de lezer? Zorg dat hij in zo min mogelijk tijd jouw belangrijkste boodschappen weet.

De J is van Juiste moment.

Informeer je lezer precies op dat moment dat hij de informatie wil lezen.

De K is van Korte zinnen.

Schrijf 1 boodschap in 1 zin. Zet vaker een punt in plaats van een komma.

De L is van Leestekens.

Maak gebruik van leestekens. ?!”;,.’ …

De M is van Makkelijk.

Maak het je lezer makkelijk! Kies begrijpelijke synoniemen voor ingewikkelde woorden. Of leg ze uit.

De N is van Nieuwerwets.

Schrijf zoals je spreekt! Gebruik eigentijdse woorden op papier.

De O is van Onnodig.

Schrijven is schrappen! Want onnodige woorden zijn niet nodig.

De P is van Piramide.

Schrijf je teksten, alinea’s en zinnen in piramidevorm. Begin met de kernboodschap voor de lezer. Geef daarna pas een toelichting.

De Q is van Qui-vive.

Wees op je qui-vive. Scherp. En denk altijd vanuit de lezer.

De R is van Relevant.

Welke informatie wil jouw specifieke lezer weten. Dát schrijf je op.

De S is van Structuur.

Bedenk eerst een logische én overzichtelijke structuur voor de lezer.

De T is van Tussenkopjes

Zet boven iedere alinea een kopje in vette letters. Dat is de belangrijkste boodschap van de alinea. Of het thema van de alinea.

De U is van Uniform.

Zorg dat je tekst in 1 lijn is: dezelfde termen voor dezelfde aanduidingen. Dezelfde aanspreekvorm. Hetzelfde soort kopjes.

De V is van Voluit.

Schrijf geen afkortingen. Schrijf woorden voluit.

De W is van Witregel.

Nieuw subonderwerp of nieuwe boodschap? Plaats een witregel (nieuwe alinea).

De X is van X-factor

Helder én onderscheidend zijn? Giet consequent het sausje van jouw organisatie over je heldere teksten.

De Y is van Ytterbium.

Gebruik geen vakjargon bij leken!
Dus geen ‘Ytterbium’ (een scheikundig element) in teksten naar niet-scheikundigen.

De Z is van Zelfverzekerd.

Schrijf overtuigende teksten. Zonder enige twijfel. Zonder meerdere mogelijke interpretaties.

Je vindt alle schrijftips, van A tot Z, op onze poster Het alfabet van begrijpelijke taal.

Download de poster en hang hem aan je muur.

Poster het alfabet van begrijpelijke taal

Doe mee aan onze training Duidelijk schrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: Webinar Nieuws maken

    ‘Populair’ taalgebruik past niet bij een gemeente die wil dat inwoners haar serieus nemen. Toch?

    Zo kreeg én hield gemeente Urk duidelijke taal op de kaart van de gemeente. Een interview met Françoise Bisschop-Jansen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wij hebben de perfecte oplossing voor jou

    ‘Wij hebben de perfecte oplossing voor jou’

    In de offerte moet een schrijver alles uit de kast halen om de klant te overtuigen. Hoe? 3 tips!

    Lees meer pijltje
    interview gemeente vlissingen

    “Droom groot, maar start klein”

    De meest gastvrije gemeente van Nederland worden. Hoe doe je dat? Gemeente Vlissingen pakt het zo aan.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Wat doet een copywriter

    Wat doet een copywriter?

    'Op een feestje noemde ik mezelf copywriter. Maar eenmaal thuis begon het te knagen. Kon ik mezelf zomaar zo noemen?'

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje