Beeld bij: Advies geven? Kies de juiste rol
15 november 2021: Loo van Eck

Advies geven? Kies de juiste rol

Advies geven kan op verschillende manieren. Als expert of gelijkwaardige adviseur bijvoorbeeld. Welke rol kies jij in een adviesgesprek?

De meeste adviseurs kiezen tijdens het adviesgesprek intuïtief een rol. Als je jezelf als adviseur verder wilt professionaliseren, is het verstandig om niet intuïtief maar juist bewust een rol te kiezen.

Advies geven op maat voor de klant

De rol die je het beste kunt kiezen, is sterk afhankelijk van het type klant dat je adviseert. Van de relatie die je met hem hebt. En natuurlijk van wat zijn behoefte is. In dit artikel bekijken we de 2 meest voorkomende rollen: de expert en de gelijkwaardige adviseur. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Advies geven als expert: jij hebt de oplossing

Als expert heb je een eenzijdige inbreng in het gesprek. Je draagt de klant de beste oplossing voor zijn probleem voor. Daarbij plaatst je jezelf bewust boven de klant. Je hebt immers de kennis en ervaring om hem te helpen.

Gericht op de inhoud

Opvallend bij de expertbenadering is dat de inhoudelijke aspecten voorop staan. Je legt minder nadruk op de relatie met de klant, maar focust op de oplossing. Uiteraard zorg je er wel voor dat de relatie goed blijft.

Als expert doorloop je een aantal stappen in het adviesgesprek:

  1. Je probeert het probleem van de klant duidelijk te krijgen. Daarom vraag je goed door.
  2. Je bepaalt of je nog aanvullende informatie nodig hebt.
  3. Je inventariseert wat de klant zelf al heeft gedaan om het probleem op te lossen.
  4. Je adviseert de klant de beste oplossing.
  5. Je gaat na of de klant akkoord gaat.
  6. Je rondt af.

Als je deze rol kiest, is het wel belangrijk dat je jezelf voorziet van voldoende argumenten en backing om krachtig over te komen. Een zwakke adviseur die een expertrol kiest, valt snel door de mand!

Advies geven als gelijkwaardige adviseur: jullie hebben de oplossing

In deze rol kies je voor de participatiemethode. Centraal daarin staat de gelijkwaardige inbreng van jou en de klant. Hierbij ligt de focus niet alleen op het vinden van een oplossing, maar juist op het samen bewandelen van de weg naar de oplossing toe. Met andere woorden: het denkproces is erg belangrijk. Ook anders dan bij de expertbenadering is dat de adviseur veel aandacht besteedt aan de inhoudelijke en emotionele aspecten.

Als gelijkwaardig adviseur doorloop je ook een aantal stappen in het adviesgesprek:

  1. Je stelt de klant op zijn gemak.
  2. Je bepaalt of je nog aanvullende informatie nodig hebt.
  3. Je inventariseert wat de klant zelf al heeft gedaan om het probleem op te lossen.
  4. Je zoekt samen naar oplossingen.
  5. Je kiest de beste oplossing.
  6. Je gaat na of de klant akkoord gaat.
  7. Je rondt af.

Bij deze rol is het belangrijk dat je jouw meerwaarde bewaakt. De klant krijgt misschien sterk het gevoel dat hij de oplossing zelf heeft bedacht en jou niet nodig heeft. Dat voorkom je door af en toe op metaniveau expliciet te maken hoe het proces is verlopen.

 

Wil je meer weten over advies geven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Kan die ene praatgrage collega alsjeblieft zijn mond houden

    “Kan die ene praatgrage collega álsjeblieft zijn mond houden?”

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over gesprekstechnieken en adviseren

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Helder en overtuigend adviseren in 30 seconden en het schrijven van een adviesrapport

    Adviesrapport schrijven: helder en overtuigend adviseren in 30 seconden

    Het kan echt: een adviesrapport waarmee je de lezer in 30 seconden overtuigt. Lees hoe je zo'n advies schrijft.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje