Advies geven kan op verschillende manieren. Als expert of gelijkwaardige adviseur bijvoorbeeld. Welke rol kies jij in een adviesgesprek?
De meeste adviseurs kiezen tijdens het adviesgesprek intuïtief een rol. Als je jezelf als adviseur verder wilt professionaliseren, is het verstandig om niet intuïtief maar juist bewust een rol te kiezen.
De rol die je het beste kunt kiezen, is sterk afhankelijk van het type klant dat je adviseert. Van de relatie die je met hem hebt. En natuurlijk van wat zijn behoefte is. In dit artikel bekijken we de 2 meest voorkomende rollen: de expert en de gelijkwaardige adviseur. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?
Als expert heb je een eenzijdige inbreng in het gesprek. Je draagt de klant de beste oplossing voor zijn probleem voor. Daarbij plaatst je jezelf bewust boven de klant. Je hebt immers de kennis en ervaring om hem te helpen.
Opvallend bij de expertbenadering is dat de inhoudelijke aspecten voorop staan. Je legt minder nadruk op de relatie met de klant, maar focust op de oplossing. Uiteraard zorg je er wel voor dat de relatie goed blijft.
Als je deze rol kiest, is het wel belangrijk dat je jezelf voorziet van voldoende argumenten en backing om krachtig over te komen. Een zwakke adviseur die een expertrol kiest, valt snel door de mand!
In deze rol kies je voor de participatiemethode. Centraal daarin staat de gelijkwaardige inbreng van jou en de klant. Hierbij ligt de focus niet alleen op het vinden van een oplossing, maar juist op het samen bewandelen van de weg naar de oplossing toe. Met andere woorden: het denkproces is erg belangrijk. Ook anders dan bij de expertbenadering is dat de adviseur veel aandacht besteedt aan de inhoudelijke en emotionele aspecten.
Bij deze rol is het belangrijk dat je jouw meerwaarde bewaakt. De klant krijgt misschien sterk het gevoel dat hij de oplossing zelf heeft bedacht en jou niet nodig heeft. Dat voorkom je door af en toe op metaniveau expliciet te maken hoe het proces is verlopen.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?
Lees meerDe Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerHet kan echt: een adviesrapport waarmee je de lezer in 30 seconden overtuigt. Lees hoe je zo'n advies schrijft.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer