Beeld bij: Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn
15 augustus 2019: Mascha van Zwieten

Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn pensioenorganisaties niet iets creatiever in hun communicatie?

Brieven over mijn pensioenopbouw. Ik weet dat er belangrijke informatie voor mij in staat. Wat ik ook zeker weet, is dat ik het saai vind om ze te lezen. En daar komt bij dat ik de inhoud maar ingewikkeld vind en moeilijk begrijp. Omdat ik al zo’n 20 jaar werk, krijg ik van verschillende pensioenfondsen en pensioenverzekeraars brieven en overzichten. Gevolg van dit alles? Ik open de enveloppen, maar de brieven lees ik niet. Ze belanden netjes op de stapel  ‘alles over mijn pensioen, waar ik me nog eens toe moet zetten om te lezen en te begrijpen’. Ook heb ik me er nog niet toe gezet om online in te loggen. Omdat ik daar waarschijnlijk nóg meer van die ingewikkelde, saaie (en superbelangrijke) informatie vind. 

Veel mensen begrijpen weinig van en lezen weinig over hun pensioen(opbouw)

Terwijl ze wel graag na hun 67e goed willen leven. Waarom is dat toch zo? En waarom blijft dat zo? Sommige pensioenfondsen of pensioenverzekeraars doen hun best. Ze weten dat veel mensen hun brieven niet lezen en niet begrijpen. Zo blijkt dat ook uit de tv-commercial van een grote pensioenverzekeraar. ‘Natúúrlijk ga ik vanavond niet even lekker in mijn pensioenoverzicht duiken’. Pensioenorganisaties bieden hulp en uitleg. Omdat het nu eenmaal een ingewikkeld onderwerp is. Maar toch is het een extra handeling voor ons om aanvullende uitleg te vragen.

Waarom communiceren pensioenorganisaties niet over pensioenen via aantrekkelijkere communicatiemiddelen?

Via een infographic, animatie of filmpje bijvoorbeeld? Die lenen zich perfect om een ingewikkeld, abstract onderwerp te vertalen naar een concreet verhaal. In beeld, korte tekstjes en/of een heldere voice-over. Bovendien: die middelen vragen minder tijd! Mijn pensioenverzekeraar zou mij in ieder geval beter bereiken. En misschien meer bewustwording creëeren rondom het belang van mijn pensioen.

Visuele pensioencommunicatie

Want met een infographic, animatie of filmpje kan een pensioenorganisatie een abstract thema als ‘pensioen’:

1. visueler maken, zodat het herkenbaar wordt;
2. concreter maken, zodat het begrijpelijk en belangrijk wordt;
3. effectiever behandelbaar maken, zodat de informatie de ontvanger bereikt.

Maak pensioen belangrijk, begrijpelijk én boeiend!

Veel pensioenorganisaties weten al dat heldere taal belangrijk is. Maar voor bewustwording is denk ik meer nodig dan heldere en begrijpelijke woorden en zinnen. De vorm. Het middel. De invalshoek. De benadering. Allemaal minstens zo belangrijk. Ik zou zeggen: kies eens voor een aantrekkelijk communicatiemiddel. Met een verrassende invalshoek. Een boeiende vorm. En een benadering met lef! In plaats van tijd te verspillen aan de zoveelste informatieve pensioenbrief plús hulplijn.

Pensioencommunicatie als presentatie

Voordat het zo ver is, woon ik deze week op kantoor een informatieve presentatie bij over mijn eigen pensioen. En doe ik de avond ervoor nog 1 poging om de stapel ‘alles over mijn pensioen’ door te nemen. En wat gerichte vragen op papier te zetten …

Interesse in een infographic, animatie of video?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over visueel communiceren

    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.

    Lees meer
    Beeld bij: 3 tips om visueel te communiceren

    3 tips om visueel te communiceren!

    Wil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.

    Lees meer
    Beeld bij: 3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    3 tips voor het maken van een whiteboardanimatie

    Een whiteboardanimatie is een video waarin je ziet hoe met een stift iets wordt getekend. Ze zijn hip, leuk en informatief.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer