-tips-voor-een-professionele-presentatie kleiner formaat
09 januari 2019: Loo van Eck

3 tips voor het geven van een professionele presentatie

Presenteren vind ik doodeng. Dus deed ik een training Professioneel presenteren. Dit zijn de 3 belangrijkste tips die ik leerde voor een goede professionele presentatie.

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”
Ooit werd je haast doodgegooid met deze slagzin van Tele2, maar het telecombedrijf heeft mij (weliswaar onbedoeld) wel een nieuw motto gegeven voor als ik weer een presentatie moet geven. In dit blog ga ik uitleggen hoe dat is gekomen.

Stressen voor een presentatie

Presenteren vind ik doodeng. Daarin ben ik vast niet de enige. Maar helaas, het is bijna wekelijkse kost voor mij. En ik weet inmiddels ook wel hoe het moet, maar toch sta ik iedere keer weer te stressen. Ook tijdens de presentatie. Praat ik niet te snel? Denk ik wel aan mijn handgebaren? Oh ja, mensen aankijken …

3 tips voor een goede professionele presentatie

Dus deed ik laatst mee aan de open training Professioneel presenteren bij Loo van Eck. Na een intensieve dag van luisteren, meedenken en presenteren heb ik 3 belangrijke inzichten gekregen.

1. Vertel je verhaal, de rest komt wel

Ik was altijd zo veel bezig met mijn houding, handgebaren en intonatie tijdens het presenteren, dat ik het verhaal nog wel eens kwijtraakte. Terwijl dat gestress eigenlijk helemaal niet nodig is. Een van de oefeningen die ik moest doen was een korte anekdote vertellen over een ervaring die ik anderen aan zou raden. Hier gebeurde iets grappigs. Ik was zo bezig met het vertellen van mijn verhaaltje, dat ik helemaal niet bezig was met handgebaren of met het aankijken van het publiek. En toch deed ik dat wel allemaal. Doordat ik een verhaal aan het vertellen was, in plaats van dat ik een presentatie gaf, ging ik er zelf in op. En zo gingen anderen erin mee, hoorde ik achteraf.

2. PowerPoint is helemaal niet noodzakelijk voor een effectieve presentatie

“Waarom doe je die presentatie niet zonder PowerPoint?” Toen de trainer dat zei, raakte ik in paniek. Hoezo zonder PowerPoint? Ik gebruik er altijd een. Wat als ik de draad van mijn verhaal kwijtraak of het publiek zijn aandacht verliest? En toch wilde ik het een keertje proberen. Kijken of ik het kon. Maar ik had wel snel wat steekwoorden op een blaadje geschreven. Tot mijn eigen verbazing heb ik daar geen enkele keer op gekeken. Ik kon me niet meer verschuilen achter de slides, maar daar werd de presentatie wel aandachtiger en interactiever van. Voortaan ga ik goed nadenken of ik wel een PowerPoint nodig heb om mijn boodschap goed over te brengen.

3. Weet wat je met de presentatie wil bereiken

Dit klinkt heel logisch, maar toch ging het hier bij mij nog wel eens mis. Om een presentatie te laten slagen, is het belangrijk dat ik weet wat de hoofdboodschap is die ik wil overbrengen aan het publiek. Wat moeten mijn luisteraars onthouden? En wat moeten ze met deze boodschap doen? Bij de training moesten we de hoofdboodschap van de presentatie uitschrijven op papier, met daarbij de sub-boodschappen. Dit was een heel fijne manier om duidelijk te krijgen wat je precies moet vertellen zodat je niet op allerlei zijpaadjes belandt.

Mijn nieuw motto voor professionele presentaties

En zo is de slagzin van Tele2 mijn eigen motto geworden. De volgende keer dat ik weer een presentatie moet geven, zal dit mantra zich herhalen in mijn hoofd: “Ik doe deze presentatie niet omdat het moet, maar omdat ík het kan.”

Meer weten over hoe je een boeiende presentatie geeft?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een goede speech? Tips en voorbeelden uit bekende speeches

    Een goede speech schrijven? Tips én voorbeelden uit bekende speeches

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over presenteren

    Beeld bij: Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    10 tips over hoe je audiovisuele hulpmiddelen inzet tijdens een presentatie!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips voor een boeiend einde van je presentatie

    3 tips voor een boeiend einde van je presentatie

    Besef dat het slot van je presentatie het langste blijft hangen bij je publiek. Daarom 3 tips voor een boeiend einde van je presentatie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips die je kunt afkijken van een geweldige presentator

    3 tips voor storytelling die je kunt afkijken van een geweldige presentator!

    Wil je weten hoe je een verhaal vertelt. Deze 3 storytellingtips kun je afkijken van een geweldige presentator!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Bumperklevers, afsnijders, linksrijders. Wist je dat je rijstijlen eigenlijk prima kunt vergelijken met schrijfstijlen?

    Lees meer pijltje